Google Analytics is wereldwijd het meest gebruikte systeem om websitedata te beheren en analyseren. Geen wonder dat de overgang van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4) per 1 juli in de marketingwereld een veelbesproken onderwerp is.

Reden voor de omslag zijn de websites van deze tijd en het voorsorteren op een toekomst zonder cookies. De nieuwe Analytics gebruikt echter een heel andere manier van meten dan de vorige, waardoor de overgang niet automatisch gaat. Ben jij al klaar voor deze overgang? Ik geef je drie tips om het optimale uit GA4 te halen.

1. Maak gebruik van standaard gebeurtenissen
Waar je in UA op drie verschillende manieren een doel in kon stellen (bestemming, duur of gebeurtenis), werkt GA4 alleen nog maar op basis van gebeurtenissen. Een aantal gebeurtenissen wordt standaard gemeten, zoals een klik, scroll of een paginaweergave. Dit zorgt ervoor dat het een stuk gemakkelijker is om aangepaste gebeurtenissen aan te maken. Waar vroeger programmeerwerk of een tool als Google Tagmanager vereist was om sommige doelen te kunnen meten, kan dit nu makkelijker. Zorg ervoor dat je de verbeterde meting aanzet in de instellingen van je gegevensstream en je kan hier direct gebruik van maken!

2. Verkenningen
Rapporten die je wellicht vaak gebruikte in UA, zijn niet of lastig terug te vinden in GA4. Gelukkig is het wel mogelijk om je rapporten te customizen. Bij ‘verkenningen’ kun je verschillende visuele weergaven kiezen en hier zelf de data invoegen die jij inzichtelijk wilt hebben. GA4 heeft dan wel minder standaard rapporten dan UA, maar met de verkenningen kun je uiteindelijk veel meer data inzichtelijk  krijgen dan in UA.

3. Maak gebruik van de engagement cijfers
Het bekende bouncepercentage – het aantal websitebezoekers dat zonder een actie uit te voeren je site weer verlaat – is verdwenen in GA4. Dit betekent niet dat er geen analyses meer gemaakt kunnen worden over de betrokkenheid van bezoekers. GA4 rapporteert namelijk engagement cijfers. Dit is eigenlijk het tegenovergestelde van het bouncepercentage en laat juist het percentage bezoekers zien dat wél een actie uitvoert of lange tijd op je website blijft. Zeker handig om daar inzicht in te hebben!

GA4 heeft dus zeker voordelen ten opzichte van UA. Met de deadline van 1 juli die steeds dichterbij komt, is het zaak om zo snel mogelijk te beginnen met de inrichting van jouw GA4. Heb je hier hulp bij nodig? We helpen je uiteraard graag!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads: hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.

www.webleads.nl