Of je nou man of vrouw bent, jong of oud; iedereen heeft verwachtingen van mensen of situaties. Dat iemand het werk doet waarvoor zij of hij betaald krijgt. Of dat het mooi weer is op vakantie in een mediterraans gebied.

Zuid-Europa is tegenwoordig dermate zonzeker dat de kans op een hittegolf groter is dan de kans op regenachtig weer. Maar zoals je misschien weet, typeren we temperaturen boven de 35 graden ook als ‘slecht’ weer. Je kunt namelijk helemaal niks meer en ligt voor Jan Patat aan het zwembad of in je geaircoode glampingtent. Of wellicht krijg je zelfs ruzie met je mede-vakantievierders, omdat je van de weersomstuit chagrijning bent geworden. Terwijl niemand het weer kan veranderen. De vraag is dan dus ook: wat waren je verwachtingen en waarom ben je naar de Costa’s afgereisd? Misschien had je kunnen weten dat het in de zomer niet bij 24 graden blijft...

Wat gebeurt er als een medewerker niet ‘levert’ wat jij verwacht?
Misschien ken je het van collega’s. Soms moet je wel erg vaak uitleggen wat nou precies de bedoeling is. En als dan na een keer of drie nog stééds niet gedaan is wat je bedoelde, ga je wellicht bij jezelf te rade over welk deel van je uitleg tot het misverstand heeft geleid. Of flats jij je ‘feedback’ er op zo’n manier uit, dat je zeker weet dat je collega daarna geen vraag meer aan je stelt… Misschien heb je dan iets te lang gewacht met terugkoppeling geven en was er onbewust al wat irritatie ontstaan. Dit soort miscommunicatie komt geregeld voor en niet alleen op de werkvloer. Terwijl het in theorie toch relatief eenvoudig lijkt: je spreekt gewoon uit wat je verwachtingen zijn. Wat wil je niet en wat wil je vooral wel?

Wat je beter wél kunt doen
Heb je verwachtingen? Bedenk dan (van tevoren!) welke dat zijn. Je kunt deze dan uitspreken, zodat je de verwachtingen managet en teleurstelling of misverstanden voorkomt. Het klinkt misschien wat geforceerd, maar ik garandeer je dat het misverstanden voorkomt! Daarbij kan je een trucje toepassen om te achterhalen of de verwachting wel reëel is: namelijk wat ligt binnen en wat ligt buiten de circle of influence. Op alles búiten je circle of influence heb jij (of de ander) geen invloed. Die dingen zijn zoals ze zijn, je daar druk over maken is verspilde moeite. Op alles wat bínnen de circle of influence ligt heb jij (of de ander) dus wel invloed. Wend die invloed dan vooral aan, op een moment dat het ook daadwerkelijk zinvol is.

Hilde Brouwer is sparringpartner en inspiratiecoach

Meer informatie over Summit Coaching en de werkwijze is te vinden op de website summitcoaching.nl.