Haal meer uit jouw bestaande websitebezoekers
Als ondernemer met een webshop of website ben je continu bezig met het trekken van meer verkeer. Tot je op de max zit qua relevant verkeer tegen rendabele kosten per gebruiker.
Je conversieratio van 1% naar 2% brengen is – normaal gesproken – goedkoper dan je bezoekersaantal van 100.000 naar 200.000 verhogen. Vaak is het dus interessanter om te onderzoeken hoe je meer klanten of leads uit je bestaande verkeer haalt. Dit proces heet conversieoptimalisatie of CRO.
Bij NeoSEM werken we volgens de Piramide van Eisenberg. Door CRO via deze weg te structureren, zorg je stap voor stap voor een hogere conversieratio. Veel webshops starten met overtuigingstechnieken van Cialdini of met personalisatie via Datatrics. Maar je moet leren lopen voor je kan rennen. Vandaag wil ik met je door de 5 stappen van CRO lopen:
Functioneel: begin bij de basis door bugs op te sporen en deze te verhelpen. Werkt de check-out of het contactformulier wel naar behoren? Komt de bezoeker niet uit op 404’s? Werken alle call-to-actionbuttons? Laden de pagina’s snel?
Toegankelijk: maak je webshop onder meer mobielvriendelijk, goed leesbaar (denk aan kleurcontrast), gebruik een groter lettertype bij oudere doelgroepen en houd rekening met slechtzienden.
Gebruiksvriendelijk: maak het je bezoeker zo makkelijk mogelijk. Richt de hoofdnavigatie bijvoorbeeld in op gebruikerstesten en keywords, en verbeter je informatievoorziening.
Intuïtief: zorg voor een logische flow door de webshop heen. Neem onzekerheden weg door bijvoorbeeld tijdig duidelijkheid te bieden over verzendkosten en levertijden. Breng je USP’s altijd prominent in beeld.
Overtuiging: pas als de basis volledig op orde is, kunnen we met psychologische spelletjes aan de slag. Denk hierbij aan de overtuigingstechnieken van Cialdini, reviews of het inzetten van personalisatie via Datatrics.
Start vandaag nog met het optimaliseren van jouw website of webshop. Vaak is er meer laaghangend fruit te vinden dan je zou denken. Gebruik Google Analytics en Hotjar als uitgangspunt. Tijd om te A-/B-testen? Start met gratis tools als Google Optimize. Mocht het aanslaan, kan je altijd nog uitbreiden naar betaalde (en complexere) tools als VWO of Optimizely. Maar vooral: creëer de mindset van continu testen, optimaliseren en doorontwikkelen.
Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.