Hand in hand: recruitment en marketing
In tijden van schaarste op de arbeidsmarkt is het als werkgever een enorme uitdaging om nieuw talent te vinden. Een aantal jaren geleden plaatste je een vacature in de krant en wellicht op social media en dat werkte. Die tijd, is voorbij.
Indeed deed vorig jaar onderzoek naar het werven van talent. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 89% van de werknemers een nieuwe baan overweegt. Deze groep van passief werkzoekenden staat open voor een nieuwe baan mits het exact biedt wat ze zoeken. Latent talent noem ik ze, niet actief op zoek maar zeker open staand voor een interessante aanbieding. En op dat punt komen recruitment en marketing samen. Talent moet verleid worden. En dat houdt in dat het niet genoeg is om alleen maar te laten zien wat je doet. Leg de nadruk op waar je je als organisatie in onderscheidt, waar je voor staat en waarom het zo’n prachtige organisatie is om voor te werken.
Het nieuwe werven
De arbeidsmarkt is continu in beweging en dat brengt ook nieuwe manieren van werven met
zich mee. Daarnaast is het zo dat kandidaten zelf willen beslissen over waar ze gaan werken. In de kern gaat het erom dat je werkgeversmerk succesvol neergezet wordt (Employer Branding). Daarbij kijk je naar authenticiteit; wat maakt mijn werkgeversmerk uniek ten opzichte van de concurrent. En hoe bereik ik potentiële kandidaten, welke gezamenlijke behoeftes, problemen en/of interesses hebben ze.
Beïnvloeden latent talent
95% van de beslissingen die we nemen, komen voort uit ons onderbewustzijn. We denken dat we veel keuzes bewust maken, echter is dat maar 5%. Het onderbewustzijn kun je met een gedegen strategie beïnvloeden door mensen te prikkelen in emotie. Inspireer potentiële kandidaten, breng ze in beweging en verleid ze om een concrete stap in hun carrière te zetten.
Effectieve media
De vraag is natuurlijk, hoe bereik ik het latente publiek? Het antwoord is vrij simpel; als men
niet naar je op zoek is, zorg dan dat je gezien wordt! Er zijn meerdere mogelijkheden om een specifieke doelgroep te benaderen. Het gebruik van social media is effectief en krachtig en steekt er met kop en schouder bovenuit. Een keer sparren over Employer Branding? Neem gerust contact op.
Marc van Maanen is eigenaar van Buzzalike, online advertising en conversie specialisten in Barneveld.