BARNEVELD - Ze behoorden tot de koplopers in zonnepanelen, nu zijn ze opnieuw één van de eersten met slimme opslag- en managementsystemen voor zonnestroom. Daarmee helpt Zonnepanelen op het dak mkbbedrijven
om meer rendement te halen uit zonnestroom en om congestieproblemen te tackelen.

In twee grote productiehallen van het Edese bedrijf Mouw Hoedliggers aan de A12 wordt druk gelast en gesneden. Bij het maken van stalen liggers voor draagconstructies is regelmatig meer stroom nodig dan het bedrijf door haar aansluiting naar binnen kan halen. En dus stonden er aanvankelijk dieselgeneratoren te ronken achter het pand.

Het energienet piept en kraakt
Zoals Mouw Hoedliggers zijn er veel bedrijven in Nederland, weet Theo Hartgers, oprichter en directeur van Zonnepanelen op het dak. “Ik spreek dagelijks ondernemers die willen verduurzamen, maar er tegenaan lopen dat het energienet vol is. Ze willen bijvoorbeeld zonnepanelen op hun dak leggen, maar kunnen geen zwaardere stroomaansluiting krijgen. Of nog erger: ze hebben een kavel om te bouwen, maar de netbeheerder heeft de komende jaren geen capaciteit om hun pand van stroom te voorzien.”

Een energiebuffer bij je eigen pand
Kan je de stroom niet van het net halen, dan helpt het natuurlijk als je zelf stroom opwekt met zonnepanelen. Bij Mouw Hoedliggers liggen er 760 stuks op de productiehallen, maar het Edese bedrijf produceert ook op volle toeren als de zon niet schijnt. Daarom staan er nu twee witte Energie Opslag Systemen (EOS) aan de achterkant van het pand. Genoeg om in totaal 756 kWh aan zelfopgewekte zonne-energie op te slaan. Ze werken
als een buffer. Wanneer Mouw Hoedliggers stroom tekort komt, springen de accu’s bij.

Handelen met zonne-energieZonnepanelen op het dak plaatst bij steeds meer bedrijven in Nederland een combinatie van zonnepanelen, batterijen én een slim energiemanagementsysteem. “Daarmee kun je niet alleen vraag en aanbod van energie binnen jouw
bedrijf beter managen. Het biedt je ook mogelijkheden om te handelen met de stroom die je opwekt via de zonnepanelen op je dak”, vertelt Hartgers. Dat zit zo: doordat we in Nederland steeds meer zonneenergie opwekken, is de stroomprijs op zonnige dagen regelmatig negatief. Op die momenten krijg je dus geld als je stroom afneemt van het net en opslaat in de batterij(en) bij jouw bedrijf. Die stroom kan je ‘s avonds, ‘s nachts of op momenten dat de zon niet schijnt weer verkopen voor een mooie prijs. Op die manier help je om onbalans in het net tegen te gaan, terwijl tegelijkertijd het rendement van je zonnepanelen toeneemt.

Volautomatisch de beste prijs
Daar hoef je als ondernemer zelf niets voor te doen, geeft Hartgers aan. “Ons slimme energiemanagementsysteem bepaalt met behulp van een algoritme automatisch wanneer het gunstig is om stroom te kopen of juist te verkopen. Vooraf spreken we met elkaar de kaders door, zodat je zelf bijvoorbeeld niet zonder stroom komt te zitten voor jouw productie. Verder monitoren wij 24/7 het handelsproces.” Hartgers verwacht dat de belangstelling voor energieopslag- en energiemanagementsystemen snel zal toenemen, nu ons energienetwerk steeds harder piept en kraakt. “De onbalans neemt ondanks alle aandacht en aangekondigde investeringen alleen maar toe. In 2022 waren er zo’n 400 uren met negatieve prijzen en dit jaar verwachten ze maar liefst 1.500 met negatieve prijzen. Het verschil tussen positieve en negatieve energieprijzen – de spread – neemt daardoor alleen maar toe.”

Nieuwe fase in het bedrijf
De introductie van opslag- en managementsystemen voor zonne-energie markeert een nieuwe fase in de ontwikkeling van Zonnepanelen op het dak. In 2011 behoorde het Barneveldse bedrijf tot de voorlopers in de zonnepanelenmarkt, waarbij al snel een sterke positie werd opgebouwd in de agrarische sector. Met een ‘storage-first’ aanpak lopen Hartgers en zijn collega’s nu weer voorop. Bij die nieuwe fase hoort ook een nieuwe naam: Energy Shift. Best spannend, geeft Hartgers toe. “Met Zonnepanelen op het dak hebben we een sterk merk staan. Nu beginnen we eigenlijk weer op nul, maar dat geeft ook heel veel energie. Ik heb er vertrouwen in dat we weer zo’n sterke positie gaan opbouwen. Zeker omdat we de shift maken met ons huidige team en onze vertrouwde aanpak vasthouden.”

Focus, kwaliteit en automatisering
Kenmerkend voor die aanpak? Dat zijn focus, kwaliteit en automatisering. “We richten ons alleen op de zakelijke markt en focussen ons volledig op zonnepanelen, accu’s en energiemanagementsystemen. Doordat we er niet van alles
bij doen, ligt het kennisniveau hier bovengemiddeld hoog. Ook kiezen we bewust voor panelen, omvormers en andere apparatuur van gerenommeerde merken.”

Ook de hoge automatiseringsgraad heeft een belangrijke rol gespeeld in de groei van het bedrijf, geeft Hartgers aan. “We werken vanaf het begin met Salesforce, waardoor we een ontzettend goed beeld hebben van ons marketing- en
salesproces, onze projecten en onze klantrelaties. Van informatieaanvragen via de website tot offertes en facturen; alles 'praat' met elkaar. Dat scheelt heel veel handwerk en zorgt ervoor dat we meer tijd hebben voor zaken die écht
waarde toevoegen voor klanten.”

www.zonnepanelenophetdak.nl
www.energyshift.nl

Zonnepanelen op het dak wordt Energy Shift
Vanaf 2024 gaat Zonnepanelen op het dak verder onder de naam Energy Shift. Een nieuwe bedrijfsnaam die beter aansluit bij de oplossingen die het Barneveldse bedrijf tegenwoordig biedt. “We helpen klanten om van grijze naar groene
stroom te gaan, om van verbruik voor de meter naar verbruik achter de meter te switchen en prijspieken van hun energieinkoop te dempen”, verklaart Theo Hartgers. Bij Energy Shift werken ruim 20 medewerkers. Het Barneveldse bedrijf is sinds 2021 onderdeel van de Elevion Group. Deze groep bestaat uit meer dan 60 Europese bedrijven die zich bezig houden met duurzame energie en technische systemen die bijdragen aan de energietransitie.