Heb je een probleem of heb je een vraag?
Loopt het stroef in één van jouw teams? Ben je steeds brandjes aan het blussen in jouw bedrijf? Of blijven de resultaten achter en lukt het niet om de vinger op de zere plek te leggen? Leer je medewerkers dan om de juiste vragen te stellen.
Het stellen van vragen is namelijk één van de meest effectieve manieren om problemen op te lossen. Tegelijkertijd is het ook één van de meest overschatte vaardigheden. Want vragen stellen kunnen we toch allemaal? Nou, dat valt tegen.
De sturende vraag
Ik zal je een voorbeeld geven. Als het niet lekker loopt in een bedrijf wordt vaak dit type vraag gesteld. We hebben een groot probleem bij klant X,wat gaan we daaraan doen? Door zo’n vraag stuur je medewerkers. Je hebt al vastgesteld dat er een probleem is. Maar vinden je medewerkers dat eigenlijk ook? En is het probleem bij klant X misschien niet een symptoom van een probleem in je eigen organisatie?
Jezelf tekortdoen
Met sturende vragen doe je jezelf tekort. Je verkleint namelijk het aantal mogelijke antwoorden. Medewerkers die een andere kijk op de situatie hebben, houden bovendien waarschijnlijk hun mond. De kans dat je écht wat leert over het probleem is daardoor kleiner. De tegenhanger van de sturende vraag is de oordeelloze vraag. Om bij het vorige voorbeeld te blijven: hoe gaat het volgens jullie bij klant X? Het stellen van dit type vragen zorgt voor bredere inzichten.
Leading with Questions
Om teams te helpen bij het stellen van de juiste vragen, geef ik regelmatig de training ‘Leading with Questions’. In die training ga je de diepte in op het gebied van luisteren en vragen stellen. Welk type vragen zijn er bijvoorbeeld en wanneer gebruik je ze? Ook leer je om de boven- en onderstroom in gesprekken of vergaderingen te herkennen en feedback en feedforward te geven.
De training duurt 1 dag en vindt plaats in jouw bedrijf. Na afloop merk je dat je tot betere oplossingen komt voor problemen. Ook gaan medewerkers elkaar vaker vragen stellen, waardoor je talent in je teams beter benut en de teamdynamiek verbetert. Mag ik daar eens met je over doorpraten?
Bert van Veldhuizen coacht, traint en adviseert teams van bedrijven. Hij is gespecialiseerd in Action Learning, een methode om de samenwerking in en het probleemoplossend vermogen van teams te verbeteren.