Je leert niks van veren in je kont
Inspireren en geïnspireerd worden. Dat is de rode draad in alle activiteiten van Herman Zondag, de nieuwe voorzitter van Business Club SDV Barneveld. De 46-jarige levensgenieter is behalve directeur Customer Operations bij AFAS Software ook presentator, amateurvoetbalcoach, organisator van klassieke concerten en auteur van 's werelds eerste management kookboek.
Tijdens een uitje naar voetbalclub AZ met het jongste team van SDVB werd Herman Zondag gepolst voor de voorzittersfunctie van businessclub. In eerste instantie bedankte hij voor de eer, maar toen er enkele maanden later ruimte in zijn agenda ontstond, liet hij zich vermurwen. ,,Als ik het doe, wordt er minder vergaderd en gaan we efficiënter werken’’, legde hij zijn voorwaarden op tafel. Het bestuur ging akkoord en zo startte hij afgelopen zomer als voorzitter. Eén van de vele nevenactiviteiten van de man die ooit als 18-jarige, zonder noemenswaardige bagage, bij AFAS begon en doorgroeide naar de functie van COO (Chief Operational Officer). ,,We hebben meer dan 10.000 klanten en bij heel veel daarvan ben ik geweest. Die ervaring wil ik delen met andere ondernemers.’’
Je werkt in Leusden en woont in Lunteren. Hoe ben je dan toch in het Barneveldse gerold?
,,Mijn zonen Gilian (11 jaar) en Jaymian (7 jaar) wonen vlakbij SDVB en zijn helemaal idolaat van voetbal. Zo raakte ik betrokken bij de club. Eerst langs de lijn, later als businessclublid en coach van het E-team en tegenwoordig de D-6. Ik voel me hier helemaal thuis. Sport is een medium dat verbroedert. Daarbij komt dat voetbal gezond is, competitief, een teamsport en je ontmoet veel mensen. Niet zo raar dus dat sport en ondernemen zo’n goede combinatie vormen.”
Hoe was het gesteld met de business-club van SDVB toen je aantrad?
,,We hebben meer dan honderd leden, vrijwel allemaal lokale bedrijven. Naar horen zeggen werden de bijeenkomsten matig bezocht, vaak doordat de uitnodiging te laat kwam. Een ondernemer moet vaak ver vooruit kunnen plannen. Daarom heb ik direct een jaarplanning gemaakt voor het seizoen 2014-2015 en zelfs het volgende zit al in mijn hoofd. Tijdens de eerste bijeenkomsten heb ik gefocust op inhoud, ondernemers zijn eigenwijs maar nooit te eigenwijs om iets te leren. Een biertje en een buffetje zijn natuurlijk supergezellig, maar de businessclubleden hebben meer aan avonden waarop ze inspiratie kunnen opdoen en van elkaar kunnen leren. Dat werkt, want voor de verrassingsinspiratieavond op 11 februari hadden we ondanks dat niemand het onderwerp wist, maar liefst 163 aanmeldingen.’’
Wat wil je bereiken met de businessclub?
,,Mijn droom is de ondernemers verbinden met de vereniging en de gemeenschap. Het moet geweldig zijn om lid te zijn van de businessclub omdat die meerwaarde geeft. Als straks het nieuwe pand wordt gebouwd, moeten de leden daar een bijdrage aan kunnen leveren en zelfs een voorkeursbehandeling krijgen. Tegelijk moeten de leden ook nadenken over hun rol binnen de vereniging. Betalende sponsors zijn natuurlijk te gek, maar het liefst hebben we sponsors die de voetbalclub en het maatschappelijk draagvlak groter maken door kennis en kunde. We moeten als businessclub ook toegankelijk zijn. Dat betekent vooral aanwezig zijn tijdens de bijeenkomsten. Niet alleen via een reclamebord langs de lijn. Ondernemers die het lidmaatschap financieel niet kunnen dragen, maar wel graag hun steentje willen bijdragen, zou ik daarom willen oproepen alsjeblieft contact met mij op te nemen. Dan praten we erover.’’ Of hij dit zomaar mag beloven, weet Zondag niet zeker, zo bekent hij. ,,Ik zal niet altijd om draagvlak vragen, ik geloof veel meer in eerst daadkracht tonen en dan draagvlak creëren.’’
Tijdens het interview gaat Zondag’s telefoon. Of hij deze even mag opnemen. Uit de speaker klinkt een luid ‘Héééééééééé, Manoooeeesssss!’ (Zondag’s bijnaam bij intimi). Een geanimeerd, maar serieus gesprek volgt. Als hij ophangt vertelt Zondag: ,,Dat was mijn collega Bas van der Veldt, de algemeen directeur. Hij vroeg hoe mijn try-out was geweest voor de landelijke Big Improvement Day. Dan geef ik aan dat die gewoon slecht was. De PowerPoint was te gebotoxt, waardoor m’n verhaal teveel vanuit mijn verstand kwam in plaats vanuit m’n hart. Ik moet dichter bij mezelf blijven. Een goede les.”
Kun je tegen kritiek?
,,Absoluut. Het is geweldig als je een paar mensen om je heen hebt die zeggen: je kan veel beter. Wat leer je er nou van als je alleen maar veren in je kont krijgt? Ik geef zóveel presentaties dat het gevaar van routine erin sluipt. Als Bas dan nog wat tips geeft, dan is dat meer dan welkom. Sterker nog: zeg dat ik iets niet kan, dan ben ik op mijn best. Je moet scherp blijven en elkaar op een hoger plan brengen. Daar draait het ook om bij de businessclub. Ondanks de crisis zijn er nog altijd bedrijven die winstgevend zijn. Hoe doen zij dat? Waarom groeit de ene supermarkt en heeft een ander het moeilijk? De producten zijn vrijwel hetzelfde, dus ligt het misschien wel aan klantgerichtheid. Deel je succes en je fouten, dan ben je lerend bezig om de wereld en je onderneming elke dag een stukje mooier te maken.’’
Dat delen doe je behalve via presentaties ook via je boek ‘Van spaghetti naar asperges’?
,,Klopt. In mijn boek staan succesrecepten voor slimmer organiseren. Toen de businessclubleden voor een bedrijfsbezoek naar Leusden kwamen, moesten ze zich bijvoorbeeld aanmelden bij de digitale receptie. Ik krijg dan een sms en e-mail dat mijn bezoek is gearriveerd. De vroegere receptionistes zijn nu gastvrouwen die zich door het hele bedrijf bewegen in plaats van alleen achter de balie te zitten. Zij faciliteren op allerlei vlakken, geven koffie of vertellen iets over ons familiebedrijf. De organisatie is veel minder statisch. Ik denk dat veel bedrijven daar iets van kunnen leren.’’
Wat is dan de les voor een veel kleinere, juist lokaalgerichte ondernemer?
,,Bedrijven moeten continu blijven ontwikkelen en niet bang zijn voor automatisering. We zitten niet in een recessie, maar in een transitie. Bij banken zie je nu ontslagen vallen omdat we zelf hebben leren bankieren. Ik vermoed dat we in de toekomst zelfs een auto online gaan bestellen. Klanten zijn klanten, internet heeft de wereld geopend. Ook voor een lokale winkelier. Daar komt de businessclub weer om de hoek kijken: die winkelier weet misschien niet hoe hij zich online moet profileren, maar een ander lid weer wel. Kennis en kunde delen, dat is de meerwaarde.”
De seizoensafsluiting van de businessclub is standaard op de derde donderdag van juni. ,,De afsluiting van 18 juni organiseren we groots in het Schaffelaartheater. Spreker is de 33-jarige Joseph Oubelkas die 4,5 jaar onschuldig in de meest beruchte Marokkaanse gevangenis vastzat. Hij schreef daarover het boek ‘400 brieven van mijn moeder’. Zijn inspirerende verhaal, willen we delen met álle ondernemers in Barneveld. Inmiddels hebben andere businessclubs zich al aangemeld om er ook bij te zijn. De entree is gratis, alleen steun je Joseph Oubelkas door zijn boek mee naar huis te nemen voor nog geen twee tientjes. Goedkoper kunnen we het niet maken.”