Het belang van proces-efficiency
In de december-editie van BIB trof u mij al zittend in de wolken aan. Daarmee werd duidelijk, dat ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk te weten, waar de toekomst van ICT zich bevindt. Voor mij is ‘de cloud’ echter geen doel, maar een middel. In een serie van zes columns neem ik u graag mee in, waar het mij echt om gaat: proces-efficiency.
Wie ooit eens een bedrijfsbezoek heeft mogen brengen aan het prachtige bedrijf van de broers De Roller, heeft met eigen ogen kunnen zien, hoe slechts een paar mensen door efficiënt samen te werken een geweldig resultaat kunnen bereiken. In de wereldwijde maakindustrie zijn er ook talloze mooie voorbeelden van. Hoe anders is dat in de dienstverlening. Geen enkel bedrijf in de maakindustrie zou zich binnen de productielijnen de fouten kunnen veroorloven, die in de dienstverlening schering en inslag zijn. Natuurlijk: in de dienstverlening staat het menselijk handelen veel meer centraal dan in de maakindustrie. Sinds ik me in begin jaren negentig met automatisering in de dienstverlening bezighoud, heb ik me er echter over verwonderd hoe het mogelijk is dat men daar blijft volharden in een manier van werken, die niet alleen weinig efficiënt genoemd moet worden, maar ook onwaarschijnlijk veel fouten veroorzaakt. Proces-efficiency is volgens mij noodzakelijk voor elk bedrijf dat in de rat-race anno nu de eindstreep wil halen. Niet alleen in de maak-industrie, maar ook in de (zakelijke) dienstverlening. Niet alleen meer omzet, maar ook meer rendement door een veel betere interne organisatie leidt tot een beter bedrijfsresultaat!
Ik ben hiervan sinds 1999 overtuigd en het is de basis geweest voor de ontwikkeling van wat nu is uitgegroeid tot een volwassen systeem Covide CRM en mijn keuze voor het gebruik van Google Apps, een ultieme cloudtoepassing. We ontwikkelden door de jaren heen samen met onze klanten oplossingen, waardoor ieders verantwoordelijkheden duidelijk zijn, optimale proces-efficiency wordt nagestreefd om sneller en met minder fouten te kunnen werken en ongeacht tijd en plaats aan de klant kan worden gegeven wat hij zoekt: oprechte aandacht! ,,Sámen de klant centraal” is daarom de boodschap van Covide CRM. Samenwerken en elkaar in een open cultuur aanspreken met als enig doel samen optimaal te presteren vormen de motor voor optimale procesefficiency. Laten we afspreken, dat u mij mailt als u ergens vragen over houdt.
Willem Massier is initiatiefnemer en eigenaar van de franchise organisatie Covide CRM en G4B (Google for Business) en te bereiken via willem.massier[at]covide.nl