Het bruist in de showroom van Interhiva
BARNEVELD - Lekker ontspannen na een dag hard werken. Gewoon in je eigen achtertuin. Een privé zwembad, sauna of spa behoort zeker 'sinds corona' steeds vaker tot de standaarduitrusting van een mooie woning. Wellness ging sky high in de periode dat we thuis moesten blijven. Interhiva in Barneveld is al bijna vijftig jaar leverancier van ontspanning.
Ze zijn wel wat gewend bij Interhiva, maar zo vlak tegen de zomer aan moet er lekker worden doorgewerkt. En ook in de afgelopen periode moest er regelmatig een tandje worden bijgezet om de vraag aan te kunnen. Want vanaf het moment dat in maart 2020 de boel in Nederland op slot ging, kwam er meer vraag dan óóit naar zwembaden, spa’s en stoombaden. De populariteit van deze wellnessproducten zat de afgelopen jaren al flink in de lift.
Luxe
Een gezonde levensstijl, de zoektocht naar ontspanning en welbevinden: je kunt er een dagje voor uitwijken naar een resort, maar thuisblijvers ontdekken massaal de luxe en het gemak van wellness in de eigen achtertuin. Tel daar de sociale isolatie van het afgelopen jaar bij op, en je kunt op je vingers natellen dat Interhiva er op alle fronten flink bijplust, vertelt salesdirecteur Bart Bosman. In de eerste plaats door het leveren van grote hoeveelheden zwembaden, accessoires en onderhoudsmiddelen aan retailklanten zoals Welkoop en Boerenbond, die 80% van de omzet vormt. Maar óók door een flinke toename in de realisatie van zwembaden, spa’s, stoombaden en zonne-apparatuur bij particulieren thuis of in de achtertuin.
Eigen huis
“Mensen waren de afgelopen maanden meer dan ooit op hun eigen huis aangewezen en waren daarom bereid om flink te investeren in hun woon- en leefplezier. Na de eerste persconferentie hadden we geen idee wat er ging gebeuren, en net als veel andere ondernemingen keken we met enige zorg naar de toekomst. Maar het duurde niet lang voordat het drukker werd dan ooit. De telefoon stond na die maand, maart 2020, echt geen moment stil.” Heel gek is dat niet als je bedenkt wat een spa met met je buitenruimte doet, vindt Bosman. “Mensen hebben grote behoefte aan ontspanning. Gingen ze normaal gesproken sporten, lekker uit eten of een dagje naar een wellnessresort, nu moesten ze die ontspanning in en bij huis zoeken. En omdat het vakantiegeld niet uitgegeven werd aan de jaarlijkse zomervakantie, werd het gespendeerd aan andere dingen. De bouwmarkten hebben natuurlijk gemerkt dat Nederlanders massaal aan het klussen zijn geslagen, maar er is ook een run gekomen op onze zwembaden die we via winkels verkopen. Op een gegeven moment waren in Nederland alle winkels leegverkocht en zelfs online was er weinig meer te vinden. Bij Interhiva hebben we letterlijk een golf aan bestellingen te verwerken gehad. En daarnaast was er een flinke toename in luxeproducten als zwembaden en spa’s voor in de achtertuin.”
Wel of geen corona, als iemand al jarenlang weet hoe fijn het is om je onder te dompelen in aangenaam warm water in je achtertuin, is het algemeen directeur Johannes Tuinhof wel. Als fanatiek sporter duikt hij na elke training zijn spa in om te ontspannen en zijn spieren rust te gunnen. In 2017 werd Tuinhof aangesteld als directievoerder en in die hoedanigheid is hij een dag in de week aanwezig in het onderkomen van Interhiva op de Harselaar. Het assortiment van Interhiva varieert van betaalbare opzetzwembaden, zwembadaccessoires en zwembadonderhoudsmiddelen tot de meest luxe spa’s, sauna’s en infraroodcabines, vertelt hij. Die vinden via onder meer speciaalzaken, winkelketens, webwinkels, groothandels, tuincentra en bouwmarkten hun weg naar consumenten in heel Europa. Interhiva beweegt zich nadrukkelijk aan de bovenkant van de markt, vertelt hij, en is in de afgelopen decennia uitgegroeid tot marktleider op het gebied van wellness in Europa. De geïmporteerde spa’s, zwembaden, sauna’s, infraroodcabines en bijbehorende accessoires uit tal van landen worden gedistribueerd naar bedrijven in heel Europa, en hij is trots op wat het bedrijf heeft bereikt in de afgelopen jaren. De piekdrukte van het afgelopen jaar heeft Interhiva vrijwel moeiteloos kunnen handelen, geeft hij aan. Dat is natuurlijk te danken aan een goed team van mensen dat dagelijks met veel enthousiasme aan het werk is. Maar ook in de volledige geautomatiseerde workflow met onder meer een webshop voor zakelijke afnemers werd flink geïnvesteerd.
Sinds 1975
Toen Jan van Ee in 1975 Interhiva oprichtte, was de markt voor zwembaden, whirlpools en sauna's nog zeer beperkt. De eerste particuliere zwembaden werden geplaatst in de jaren zeventig en de eerste klanten van Interhiva waren dan ook gemeenten, hotels en recreatieparken. De whirlpool was in die tijd nog nauwelijks bekend in Europa, want die was pas in 1968 uitgevonden. Sauna's waren alleen te vinden in clubhuizen. Interhiva begon dus als leverancier en installateur van professionele wellnessprojecten. Vanaf 1980 kwam de opgedane kennis steeds meer ten goede aan particuliere klanten. In 45 jaar is Interhiva uitgegroeid tot een toonaangevende importeur van wellnessproducten en levert deze in heel in Europa. In de afgelopen vijf jaar heeft de retailtak een snelle groei doorgemaakt, zowel in omvang als in aantal producten die speciaal voor de retaillijn zijn ontwikkeld of geïmporteerd.
Groeiambities
Natuurlijk is het anno 2021 blijvend zaak om als onderneming zichtbaar te blijven, geeft Bosman aan. Het bord aan de A1 met daarop de bedrijfsnaam herinnert het voorbijrazende verkeer aan het bestaan van Interhiva, maar ook tevreden klanten die de degelijkheid en kwaliteit van de Barneveldse onderneming weten te waarderen vormen een belangrijke groep van ambassadeurs. “Je zou het misschien niet verwachten als je voor ons pand staat, maar achter de voorgevel van Interhiva is er volop beweging. Het bruist hier! Je stapt hier de showroom binnen, je hebt meteen een compleet wellnessgevoel en je proeft het enthousiasme van het team. We groeien als kool, hebben een super tevreden klantenkring en volop groeiambities voor de toekomst!”