Creativiteit is een ingewikkeld iets. Je hebt het vaak nodig voor je werk, maar soms komen die creatieve gedachtes toch niet in beweging op de werkplek. Toen we in april met NeoSEM naar een SEO conferentie in Brighton gingen, kregen we het antwoord op de belangrijke vraag: hoe stimuleer je creativiteit? Wat wij hiervan hebben opgestoken willen we graag met jullie delen zodat overal de creativiteit kan vloeien! 

Je omgeving is de basis voor creativiteit Als jij dacht dat medewerkers de meest creatieve gedachten hebben op hun werkplek, dan heb je het helemaal mis! Veel mensen hebben de meest creatieve gedachten op een andere plek, namelijk:- 34% tijdens het sporten- 20% tijdens het douchen- 13% wanneer je in slaap valt- 2% op de wcStap dus uit de dagelijkse sleur! Verbreek de regel(s) Creatieve geesten komen met nieuwe ideeën omdat ze out of the box denken. Probeer eens een regel te verbreken:- Som de regels op die er zijn rondom de uitdaging- Kies één regel en verbreek deze- Gebruik de revolutie als stimulans om anders te   denken

Een goed voorbeeld hiervan is een financieel kantoor waar in de wachtkamers doorgaans alleen tijdschriften neergelegd werden zoals The Financial Times. Hier besloten ze de regel van de tijdschriften te verbreken en The Financial Times te vervangen door een stripboek. Dit laat het speelse en creatieve karakter van het bedrijf zien. Het laat natuurlijk ook een blijvende indruk achter bij de klanten. Verbreek dus één regel en laat de creativiteit zijn gang gaan.

De gouden regel
Creatieve ideeën tot leven brengen vereist twee soorten denken: expansief en reductief denken. Dit houdt in dat je alle ideeën die in je opkomen uitspreekt en opschrijft. Daarna breng je de bedachte ideeën terug naar een kleiner aantal.

Het is erg belangrijk dat je deze twee fases niet op dezelfde dag uitvoert! Brainstorm daarom eerst in een grote groep, waar er geen grenzen zijn. Voor deel 2 ga je op een andere dag met een kleinere groep zitten en doorloop je alle ideeën. Schrap, finetune en zet de ideeën om in behapbare, concrete taken.

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultantbij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.

www.neosem.nl