Bovenstaande uitspraak zal u ongetwijfeld wel eens ter ore zijn gekomen. Zo niet, dan kunt u ongetwijfeld beamen dat dit ook voor u geldt. Na reuk en smaak is ons zicht namelijk het meest dominante en daarmee het belangrijkste zintuig.

Vanuit onze vakgebieden – het ontwikkelen van goede lead genererende websites en online marketing – proberen wij daarom ook doorlopend de ogen van de doelgroep(en) van onze opdrachtgevers te triggeren. Dit doen we enerzijds door bepaalde zaken te laten opvallen, bijvoorbeeld via contrasterende kleuren. Anderzijds ook door gebruik te maken van minder voor de hand liggende aspecten. Zo proberen we de zinnen van advertenties in zoekmachines zo te schrijven, dat de advertentie de vorm van een pijl krijgt. Of kun je op een website een persoon op een foto in de richting van een button laten kijken, met meer kliks op de button als gevolg.

Een vak apart
In het verlengde van voorgaande zult u kunnen beamen dat u met uw communicatie-/reclameuitingen dus veel meer kunt laten zien, ervaren en sturen, dan dat u in eerste instantie zou vermoeden. En het maken van een mooi en goed ontwerp, het schieten van de juiste video’s of foto’s of bijvoorbeeld een website voorzien van aansprekende content, is dus een vak apart. Dit erkennen en deze werkzaamheden vervolgens ook door specialisten te laten uitvoeren, zal u geen windeieren leggen!

AI (based) tooling
Voor zaken als tekst, beeldbewerking of zelfs het ontwikkelen van een logo komen de AI-tools al enige tijd als paddenstoelen uit de grond. Een bedreiging voor de eerder genoemde specialisten? Wat mij betreft niet. Ik zie het meer als een bevestiging dat het belang hiervan erkend wordt. En wanneer de AI-tools op de juiste manier gebruikt worden, zal het de kwaliteit van het werk alleen maar ten goede komen. Weten u en ik dan straks nog wel waar we moeten kijken? Het zal in ieder geval wel lastiger gaan worden om te kunnen bepalen of iets écht is.

Een tip en advies
Hoe te dealen met al die mooie triggers voor onze ogen? De tip die ik u zou willen meegeven is: blijf altijd nieuwsgierig! En een advies – houd in gedachten dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, het dat vaak ook is.

Wilt u eens vrijblijvend sparren over de uitstraling van uw website of (online) campagne-uitingen? Vanuit Webleads komen wij graag een keer bij u op de koffie!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads:hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.

www.webleads.nl