Googel je naam eens en zie wat er als eerste tevoorschijn komt op internet. Dat is jouw persoonlijke LinkedInprofiel. Juist daarom is het belangrijk dat je ook de samenvatting op jouw LinkedIn-pagina goed invult.

Gevonden worden op het web is goud. Naast een goede kopregel is de samenvatting onder het kopje “Info” heel belangrijk. Zoekfuncties waarderen het als jouw pagina voor 100% is ingevuld.

Beter gevonden worden
Begin met het belangrijkste, want jouw lezer haakt al na een paar seconden af als je niet interessant genoeg bent voor hem of haar. De eerste 180 tekens zijn het belangrijkste, omdat je wilt dat daarna je lezer op “meer weergeven” klikt. Schrijf over wat jij, of het bedrijf waar je voor werkt, doet. Welke problemen je oplost in de branche van je doelgroep. Benadruk je kennis van de markt. Wat drijft je en welke waarde voeg je toe. Schrijf in de eerste persoon, dus de ik-stijl. Wees niet te bescheiden en onderscheidt je van de massa. Schrijf zoals je spreekt en doe niet zo duur met woorden.

Gebruik bullet-points
Mensen zijn dol op lijstjes dus gebruik pijltjes of bulletpoints:
• gebruik geen hulpwerkwoorden zoals: gaan, kunnen,
willen en worden
• vertel ook iets persoonlijks; mensen doen zaken met
mensen, weet je nog?
• met witregels laat je de lezer minder snel afhaken
• vermijd containerbegrippen als innoveren, wendbaar
en klantgericht - zo saai
• plaats je 06-nummer en e-mailadres onderaan de
samenvatting
• eindig met een call-to-action

Schrijf niet alleen over ik en wij, maar ook over jullie en jij (of u, als je doelgroep formeel doet). Dus niet: “Wij zijn drukbedrijf Tuijtel.” Wel: “Ben je op zoek naar een duurzame drukkerij?” Wek de nieuwsgierigheid, gebruik krachtwoorden en verwerk de zoekwoorden in jouw tekst die je ook gebruikt bij de SEO voor je website. Een slechte samenvatting zorgt ervoor dat men sneller jouw persoonlijke profiel verlaat. Succes!

Han Verkerk is directeur van Tuijtel en zeer actief op LinkedIn. Hij deelt zijn gedeelde lessen graag met andere ondernemers.