Hoe vaak bedank jij jouw klanten?
BARNEVELD - Waardering. Het is een van onze basisbehoeften. Iedereen waardeert een bedankje of een compliment. Zeker als het onverwacht komt. Daar laten we als ondernemers nog kansen liggen.
We steken veel energie in het binnenhalen van klanten. En zodra dat gelukt is, gaan we over tot de orde van de dag. Product of dienst leveren, factuur sturen, misschien nog wat aftersales. Dan houdt het wel op.
Bedankt zeggen levert geld op
Door waardering te uiten naar klanten maak je ze bijzonder. Het is een manier om te laten zien dat klanten geen nummer voor je zijn. Een mooi bijeffect is dat het je waarschijnlijk wat oplevert. Dat heeft te maken met het principe van wederkerigheid, een term die gemunt werd door marketingpsycholoog Robert Cialdini in zijn boek Influence over overtuigen en beïnvloeden. Als jij iets aardigs doet voor een ander, heeft die ander de neiging om dat te belonen. Zo kunnen bedankjes leiden tot extra omzet of een grotere loyaliteit.
Er is altijd reden om waardering te tonen
Dus: stuur je klanten eens een handgeschreven verjaardagskaart. Laat een taart bezorgen als je klant een order tekent of bij een mijlpaal in een project. Mag natuurlijk ook zonder reden: iedereen houdt van taart! Geef op de Wereld Chocoladedag (13 september) een doosje bonbons weg, of benut een van de honderden andere 'dagen van' om iets leuks te doen. Of plan gewoon elke week of maand een kwartiertje in je agenda om een klant te bellen en te bedanken voor het vertrouwen. Meer inspiratie? Kijk naar partijen als CoolBlue. Die hebben het uiten van waardering tot kunst verheven. Het zit ze in de genen.
Onverwacht bedanken is effectiever
Juist onverwachte vormen van aandacht worden gewaardeerd. Een fles wijn of een kerstpakket in december kan natuurlijk prima, maar dan ben je een van de velen. Op maandagmiddag in oktober val je op. Misschien even wennen, wellicht moet je een drempel over. Maar waardering uiten is niet klef en je klanten zijn er niet te nuchter voor. Neem dat risico en ontdek dat je ze er aangenaam mee verrast. En onthoud: je kunt altijd iemand 'jarig' maken.
Joop van Veelen is directeur van ProComm en oprichter van MenS (Marketing en Strategie). Hij heeft ruim 35 jaar ervaring in de top van het zakenleven. Onder het motto ‘twee weten meer dan één’ fungeert hij als sparringpartner voor directeuren, dga’s en ondernemers.