Hoe vaak moet ik nu posten? Deze vraag heb je jezelf als ondernemer wellicht ook weleens gesteld. Want wat is nu wijsheid?

Mocht je de vraag niet direct begrijpen: hij doelt op de frequentie waarmee je een bericht op één of meerdere socialmediakanalen zoals Instagram, TikTok, Facebook of LinkedIn zou moeten plaatsen. En de veronderstelling dat er qua frequentie wel een uniforme perfecte strategie zal zijn, van bijvoorbeeld twee posts per week.

Het antwoord? Tja...
Wellicht niet wat je wilt horen; maar er is geen uniforme perfecte strategie als het gaat om de frequentie van posten. Gelukkig ook, want anders zou het wel saai worden, denk je niet? Wat in mijn optiek wel waar is? Dat je, zolang het voor jouw doelgroep relevante content (informatie) is, je zo vaak een post kunt plaatsen als je zelf wilt! Wanneer je relevant bent, zul je namelijk de aandacht trekken én vasthouden.

Je zult begrijpen dat wanneer je posts week in week uit dezelfde strekking hebben, ze al snel minder de aandacht zullen trekken. Kortom, het is qua posts van belang om met wisselende content en verschillende formats te werken. Een trend die we qua formats al langer zien, is dat de zogenaamde ‘shorts’ (veelal korte videofragmenten) populair zijn. Wat ook wel logisch is, aangezien we allemaal de media steeds vluchtiger consumeren.

Contentlijnen
Dan de hamvraag: hoe kom je nu tot sterke, afwisselende content? Wat hierbij goed werkt is om, afgestemd op je doelgroep(en), een aantal ‘contentlijnen’ vast te stellen. Enkele voorbeelden van dit soort contentlijnen zijn: referentieprojecten, het uitlichten van een USP of productdetail, een opdrachtgever aan het woord, nieuwe (product-)ontwikkelingen, het voorstellen van een collega et cetera. En door je posts ‘op te hangen’ aan deze contentlijnen, plaats je niet alleen makkelijker en frequenter, maar zit er ook gelijk een bepaalde strategie achter.

Getriggerd door deze column, maar heb je binnen je organisatie niet of beperkt de handjes om hier invulling aan te geven? Wij helpen je graag en dat uiteraard op maat. Denk dan bijvoorbeeld aan het uitwerken van een strategie middels contentlijnen, de realisatie ervan of het totaalpakket, om je organisatie volledig te ontzorgen. Wil je eerst eens vrijblijvend sparren over jullie inzet en aanwezigheid op de social mediakanalen? Ook dat kan uiteraard en wij komen graag een keer bij je op de koffie!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.

www.webleads.nl