BARNEVELD -  Al gaan de ontwikkelingen in de autobranche verschrikkelijk hard en heeft het bijhouden daarvan topprioriteit, bij Hoiting & Van Doorn blijven sommige zaken gewoon zoals ze altijd waren. Het gemoedelijke ons-gevoel op de werkvloer maakt dit autobedrijf in een tijd van toenemende schaalvergroting alleen maar unieker.

Al het moois komt uit Italië, daar zijn velen van overtuigd: wijn, lekker eten, de mooiste uitzichten. En voeg daar gerust grote en bekende automerken als Fiat, Alfa Romeo en Lancia aan toe. Stuk voor stuk auto’s met een prachtig design waar liefhebbers hun vingers bij aflikken. Bij garagebedrijf Hoiting & Van Doorn ligt de focus op nieuwe en jonggebruikte occasions van Italiaanse makelij zoals Fiat, Alfa en Lancia, maar ook andere merken worden hier verkocht en onderhouden, vertelt mede-eigenaar Jan-Willem Hoiting.

Technische know-how
De grootste kracht van zijn autobedrijf? Dat is de technische know-how die het team kenmerkt. Niet zelden wordt daar een beroep op gedaan door collega-garagebedrijven en dat is veelzeggend voor het kennisniveau waarmee er bij Hoiting en Van Doorn wordt gewerkt. “De ontwikkelingen gaan verschrikkelijk hard en we doen er alles aan om bij te blijven. Want als je weet hoe iets werkt, kan je iets maken. Daarom volgen we regelmatig cursussen, zoals recent over elektrische auto’s. We zijn daardoor officieel gecertificeerd om te werken aan elektrische auto’s. We houden productinformatie up-to-date en volgen nauwgezet de ontwikkelingen op technisch gebied. Daar plukken onze klanten natuurlijk de vruchten van, maar ook collega-bedrijven.”

Hun technische kennis komt voort uit liefde voor alles wat rookt en stinkt, zoals Jan-Willem het lachend uitdrukt. Natuurlijk, zo’n 15 procent van alles wat rijdt op Neerlands wegen is tegenwoordig elektrisch. Maar dat betekent dat nog altijd 85 procent van de auto’s een brandstofmotor heeft. Of elektrisch rijden de toekomst heeft? Jan-Willem durft het te betwijfelen. “Het milieuvriendelijke aspect wordt helaas al teniet gedaan door de alles behalve duurzame productie van deze auto’s. En nog altijd zijn de accu’s niet zo sterk als in de folder staat en vormt de afvalberg aan accu’s ook een groot probleem. Ik denk niet dat elektrisch rijden het zonder slag of stoot gaat redden.”

Wij-gevoel
De verkoop en het onderhoud in de garage aan de Bellstraat verloopt altijd met een persoonlijke aanpak. De werkvloer bij Hoiting & Van Doorn wordt dan ook gekenmerkt door een informele sfeer. “Het past bij wie we als bedrijf zijn, maar ook voor onze klanten is dat wij-gevoel belangrijk. Het rechtstreeks naar de monteur kunnen lopen. Of ons als eigenaren direct kunnen aanspreken. Bij grote dealerorganisaties krijg je een anonieme medewerker aan de telefoon. Dat vinden sommige mensen prima, maar bij ons spreek je direct met de mensen op de werkvloer. Ook door ondernemers wordt dit gewaardeerd. Niemand wil een nummer zijn. Iedereen vindt het fijn als je zijn naam kent en weet waarover je belt. Als je zo zaken kunt doen, dan kom je heel ver. Op een andere manier zouden we het ook niet willen.”

www.hoiting-vandoorn.nl