Waar zou ik verstandig aan doen om volgend jaar (meer) op te gaan inzetten, vraag je je als ondernemer wellicht af. Mijn advies/tip voor 2025 is om (meer) te gaan inzetten op video-content.

Toen ik in 2001 via een afstudeeropdracht bij Marktplaats.nl aan de slag ging, was het online speelveld nog klein en overzichtelijk. Websites waren er beperkt en daar waar we nu bijvoorbeeld Google of ChatGPT gebruiken om iets te vinden, begon onze online zoektocht destijds vaak op startpagina.nl. Het online speelveld is vandaag de dag al lang niet meer zo overzichtelijk en klein. Maar waar moet je, uit al die keuzes anno 2025, nou het meest op inzetten?

De kracht van video
Hierover kan ik kort zijn, want dit zit hem in het feit dat je met video tegelijkertijd gebruik kunt maken van beeld, geluid en tekst. Een unieke combinatie die je in staat stelt om in een kort tijdsbestek zeer veel te delen over je product(en) of dienst(en). En wanneer we dan bedenken dat we allemaal steeds drukker en ongeduldiger worden en 'koppensnellen' gemeengoed is, dan wordt 1+1 natuurlijk 3.

Video platformen
Ok, je hebt video content, maar hoe en waar ga je dat inzetten? In de eerste plaats is dit natuurlijk perfect te gebruiken op je eigen website of webshop, maar daarnaast ook op de social media en videoplatformen zoals YouTube en TikTok.

Dus maar gelijk een TikTok account/kanaal aanmaken? Dat is zeker niet mijn advies, en de titel/quote (die ik veelvuldig hoor) van deze column begrijp ik uiteraard. Dit kanaal op voorhand helemaal uitsluiten adviseer ik echter evenmin. De wereld aan kansen die daar liggen, kan je namelijk nog weleens verbazen.

Interessant voor B2B
Een recente videogerelateerde ontwikkeling is het feit dat je op je LinkedIn-pagina nu ook direct video’s kunt plaatsen, daar waar dit voorheen niet kon. En daarmee is de videotijdlijn op LinkedIn geboren en zie je dat video door dit kanaal ook volledig wordt omarmd. Ga je aan de slag met eigen videocontent op LinkedIn? Zorg er dan wel voor dat je je video’s in formaat 9:16 (staand/verticaal) plaatst.

Getriggerd door m’n tip(s) in deze column en wil je eens vrijblijvend sparren over de inzet of de creatie van videocontent? Ik nodig je graag uit om hier eens vrijblijvend over te sparren in onze eigen studio.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.

www.webleads.nl