Influencermarketing, een term waar je in marketingland niet meer omheen kunt. Het wordt als een van de kanalen gezien die niet mag ontbreken bij een online marketingstrategie. Maar wat is influencermarketing eigenlijk en waarom liggen hier grote kansen?

Een influencer is iemand die op social media veel content over een bepaald thema of bepaalde onderwerpen plaatst. Dat trekt volgers aan, die vaak sterk betrokken zijn. Influencers die veel posten over mode, zullen bijvoorbeeld volgers aantrekken die geïnteresseerd zijn in de nieuwe mode en modeproducten. Deze volgers zien de influencer vaak als een autoriteit: iemand die weet waar hij of zij over praat.

Influencermarketing
Hier kun je als organisatie steeds beter op inspelen. Influencers die in jouw branche actief zijn, bereiken jouw doelgroep namelijk  optimaal. Ze hebben een goede relatie opgebouwd met hun volgers en daarom is de boodschap die zij verspreiden nog krachtiger, maar ook betrouwbaarder. De kans wordt daarmee ook groter dat wanneer een influencer jouw product promoot, zijn of haar volgers deze producten ook willen hebben.

Kansen en kosten
Ook in jouw branche zijn ongetwijfeld interessante influencers actief. Wat werken met een influencer kost? Dit is afhankelijk van het type influencer dat je wilt inzetten om jouw merk of product te promoten. Er kunnen 4 types influencers gedefinieerd worden, van micro tot mega, gebaseerd op het aantal volgers. Met de mini- en de micro-influencers werk je voornamelijk onbetaald samen op barterdeal-basis: je ruilt dus enkel een dienst voor een dienst.

Welke influencer past bij mijn doelgroep?
Maar hoe vind je de influencer die het beste bij jouw doelgroep aansluit en waar begin je? Wij begrijpen dat dit lastig is en daarom hebben wij diverse influencerpakketten ontwikkeld. Samen met jou kijken we naar de gewenste doelen en de doelgroep die je wilt bereiken. Wij stellen een lijst met interessante influencers op en een daarbij horend actieplan. Liever helemaal ontzorgd worden? Dan regelen we alles voor je van A tot Z! Benieuwd of influencermarketing voor jouw organisatie interessant is? Laat het weten. We denken graag met je mee!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor web development en online marketing.

www.webleads.nl