Intratuin Barneveld ziet klantbezoek weer aantrekken
BARNEVELD - De eerste voorjaarsbloeiers kwamen op en de zon liet zich na lange tijd weer zien. Het voorjaar stond op het punt te beginnen, toen we allemaal aan huis gekluisterd werden. Voor Intratuin Barneveld normaal gesproken dé start van het seizoen. Dat liep even anders. Toch was de coronacrisis niet uitsluitend slecht nieuws voor het tuincentrum.
Direct na de afkondiging van de semi-lockdown lagen de wegen er verlaten bij. Mensen werkten vanuit huis en gezellig winkelen werd gericht boodschappen doen. De Barneveldse retail sprong hier slim op in. Als de consument niet naar ons kan komen, dan gaan we naar de mensen thuis. Zo ook Intratuin Barneveld. De bezorgdienst reed af en aan om bestellingen bij de klanten thuis af te leveren.
“Onze bel-en-bestelservice werd goed ontvangen. In plaats van klanten liepen nu onze collega's met een karretje door de winkel terwijl ze belden met de klant. Het is natuurlijk mooi dat je met elkaar zo snel kunt schakelen.” Ook het Barnevelds Boeketje, een initiatief vanuit de gemeente Barneveld waarbij diverse bloemisten voor 7,50 euro een boeket bezorgden bij verzorgings- en verpleeghuizen, vond gretig aftrek.
Extra dienstenpakket
Aan het woord is Lukas Uljee. De jonge ondernemer staat samen met zijn broer Tom sinds vier jaar aan het roer van de Barneveldse Intratuin. “Hoewel de winkel – met uitzondering van de horeca – niet gesloten hoefde te worden, hebben we in die beginfase behoorlijke tikken gehad. De consument bleef veelal thuis. We hebben dan ook flink wat scenario-analyses uitgewerkt. We lieten een grote advertentie plaatsen in alle regionale kranten. Deels om aan te geven dat wij er alles aan deden om de winkel veilig te maken en deels een manier om onze extra (online) diensten te promoten. Daarna zagen we het aantal klanten weer wat aantrekken.”
Die verschuiving naar online en bezorging opende ook deuren voor Intratuin. “We konden nu bijvoorbeeld de vruchten plukken van onze dienst GeregeldGroen.nl, waarbij hovenier Berry bij de klant thuis meedenkt of tuinklussen uit handen neemt. Deze onderhoudsservice bestond al, maar sloeg door corona extra aan. Ook hebben we een leuke draai gegeven aan onze uitgevallen workshops, door er doe-het-zelfpakketten van te maken. Zo konden mensen thuis lekker aan de slag.”
Hoe Uljee terugkijkt op de afgelopen maanden? “Je staat met het hele team in de startblokken voor het voorjaarsseizoen en ineens staat álles stil. Een bizarre situatie die ons heel wat hoofdbrekens opleverde. We zijn altijd gegaan voor het behoud van onze mensen. Dat hebben we ook meteen naar hen gecommuniceerd: we gaan het samen doen. Toch ben je met een team van ruim honderd medewerkers wel onzeker over de toekomst. Waar gaat het heen?”
Toekomstperspectief
“We zijn actief in een sector die momenteel belangrijk is voor mensen. Huis en tuin krijgen nu extra aandacht. Daardoor halen we wat omzet in. Ons restaurant is momenteel nog gesloten, maar over het algemeen mogen we niet klagen. Er zijn bedrijven die het veel zwaarder hebben. Dat zien we ook binnen het Intratuin-concern. In de steden nam het winkelbezoek nauwelijks af, terwijl onze Intratuin-collega’s in de grensgebieden de zwaarste klap te verduren kregen doordat de voor hen belangrijke klanten vanuit België en Duitsland noodgedwongen weg bleven. Je merkt dat je in deze tijd als ondernemers daardoor meer naar elkaar trekt en ideeën met elkaar deelt. De advertentie in die beginweken is daar een voorbeeld van. De onderlinge samenwerking is beter geworden.”
Hoe Uljee de toekomst ziet van zijn bedrijf? “Voor nu zijn we positief. We zijn open en draaien nu beter dan we in de beginfase van de crisis durfden te dromen. Tegelijk kijken we ook naar de lange termijn. Een economie die voor een belangrijk deel nog steeds stilligt, zou op den duur zijn tol kunnen eisen. Toch halen we veel vertrouwen uit de wijze waarop we de achtbaan van de afgelopen maanden/weken hebben doorstaan. Dit hebben we helemaal te danken aan het sterke team waar wij hier mee samenwerken. Wat er ook gebeurt, wij bewegen snel mee.
Daarnaast hebben we een goed team van adviseurs achter ons staan waarmee we kunnen sparren over zaken als de NOW-regeling, waar wij overigens geen beroep op zullen doen. Wie dat niet heeft kan terecht bij de coronadesk van de gemeente.Via dat informatiepunt kun je als ondernemer snel schakelen. Zeker voor de kleinere bedrijven is dat prettig. Zelf hebben we met de gemeente vooral gespard over de mogelijkheden voor onze horeca binnen de komende versoepelingen. Mijn ervaring is dat de gemeente snel schakelt en zich flexibel opstelt, zodat je verder kunt met ondernemen.”