Ik ontmoet ze nog regelmatig. Ondernemers die mij aan het einde van een leuk gesprek, waarin we over en weer onze dagelijkse bezigheden hebben gedeeld, toedichten dat ze er niet aan denken moeten om, net zoals ik, de hele dag achter een scherm te zitten.

Ik ga daar meestal maar niet teveel op in en daarbij komt natuurlijk dat ik (gelukkig) ook zelden tot nooit de hele dag achter m’n scherm zit. Anderzijds gebiedt de eerlijkheid mij wel te zeggen dat het online meer en meer draait om data, data en nog eens data. En ja, die data moet geanalyseerd worden en dat doen we nog veelal (handmatig) vanachter ons scherm.

Data = nieuwe goud
Niet alleen deze uitspraak is de laatste jaren al veelvuldig gedaan, maar ook een bewering als ‘data analisten/number crunchers zijn de marketeers van de toekomst’ is met regelmaat te lezen. Ik hoop van niet en ben er ook van overtuigd dat dit niet het geval gaat zijn. De marketeers van de toekomst zullen nog steeds de echte creatievelingen zijn. Zij die begrijpen dat het juist gaat om de combinatie van unieke creaties met de juiste media kanalen.

Tool(s) voor de marketeer van de toekomst
Feit is natuurlijk wel dat er steeds meer data komt en dat we dit idealiter ook goed willen analyseren. Gelukkig worden hier echter steeds meer tools voor ontwikkeld en één daarvan is Datatrics. Of zoals je het ook kunt interpreteren……..trics op basis van data. Wat Datatrics precies doet? De tool voegt als eerste de data van je bestaande relaties, je website/webshop-bezoekers en je online campagnes samen, om daar vervolgens op basis van algoritmes en machine learning een klantintentie uit te kunnen afleiden. En als laatste krijgt jouw (potentiële) klant vervolgens automatisch relevante persoonlijke content te zien, welke is afgestemd op zijn/haar behoefte.

Benieuwd naar wat Datatrics voor jou als ondernemer of marketeer kan betekenen? Kom dan naar onze Webleads Experience Day op 21 november in het Huis van Innovatie in Garderen. Ik hoop je daar te mogen verwelkomen en dan samen, onder het genot van een hapje en een drankje, te filosoferen over de toekomst. Een toekomst waarin ik wellicht nog wel minder naar een scherm kijk dan dat ik vandaag de dag doe.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads. Hét internetbureau voor web development en online marketing.

webleads.nl