Jason Wu: ‘In alles wat ik doe, wil ik de beste zijn’
Hij is extreem ambitieus, minstens zo sociaal en een tikkeltje bijgelovig. Jason Wu, de man achter Suite Seven en het snelgroeiende NeoSEM, over zijn roots, drive en visie.
Jason werd geboren in Amsterdam, maar verhuisde op tweejarige leeftijd naar Barneveld. Zijn ouders runden er een restaurant, Jason ging eerst naar de Antoniusschool en later het JFC.
Wat kreeg je van huis uit mee?
Dat je hard moet werken. Voor Chinezen is dat heel belangrijk. Lui zijn is bijna een doodzonde.
Was het de bedoeling dat je het restaurant zou overnemen?
Nee, mijn ouders wilden absoluut niet dat ik de horeca in zou gaan. Het restaurant was voor hun een manier om ons een betere toekomst te geven. Dat mijn broer en ik gingen studeren, was voor mijn ouders heel belangrijk. Die kans hebben ze zelf niet gehad.
Is Jason je oorspronkelijke naam?
Nee. De meeste mensen kennen me als Aho. Dat is mijn Chinese naam. Maar zakelijk gezien is dat niet handig. Moet je steeds uitleggen hoe je dat schrijft. En Nederland is in mijn ogen geen racistisch land, maar een Westerse naam werkt toch in je voordeel bij het eerste contact.
Jason studeerde digitale communicatie aan de Hogeschool van Utrecht. Daarna reeg hij een scala aan baantjes en activiteiten aan elkaar. Jason werkte in de zaak van zijn ouders, als medisch fitness instructeur bij Medifit en bij een comicstore in Amsterdam. Tussendoor organiseerde hij regelmatig feestjes en busreizen naar grote dance events.
Lekker divers. Een bewuste keuze?
Ja. Ik houd van sporten en feestjes. Daar kon ik mijn werk van maken. Verzamelen is een andere passie. Ik ben gek van magic cards en comics. En als ik iets doe, doe ik dat fanatiek. Dan wil ik bij de besten horen. Ik heb bijvoorbeeld een tijd discusvissen gehouden. Daar ben ik wereldkampioen in geweest. Soms sloeg het een beetje door, maar al met al heb ik genoten van die tijd.
Wat heeft die periode je opgeleverd?
Heel veel. Ik heb daar vrienden gemaakt, mijn vrouw Hanne leren kennen en de basis gelegd voor hoe ik nu nog steeds onderneem. Als je iemand begeleidt die sport of revalideert, moet je een band opbouwen. Je kunt alles weten en de mooiste doelstellingen hebben, maar als de ander daar niet in gelooft en geen vertrouwen in je heeft, kom je nergens. Eigenlijk doe ik nu nog steeds hetzelfde, maar dan met een ander product.
Dat product is online marketing. In 2011 begon hij samen met twee partners Suite Seven, dat zich richt op webdevelopment. Vorig jaar kwam daar NeoSEM bij, dat e-commerce als core business heeft.
Waarom heb je toch de stap naar de online wereld gezet?
Ik zag anderen websites ontwikkelen en dacht: dat kan ik beter. In die beginjaren stond ik er als ondernemer nog wel heel anders in. Ik was heel prijsgeoriënteerd. Doet mijn concurrent het voor 100? Ok, dan doe ik het voor 90. Typisch Chinees. Dat heb ik inmiddels achter me gelaten.
Wat is volgens jou de sleutel tot succes?
Zakelijk gezien is het focus. Met Suite Seven hadden we een soort restaurantkaart. We deden alles, maar je kunt niet alles doen en de beste zijn. Als fullservicebureau ga je op in de massa. Daarom richten we ons met Suite Seven nu volledig op webdevelopment. Daarnaast zijn we NeoSEM gestart, waarmee we ons focussen op digitaal adverteren en zoekmachinemarketing. We hebben alleen maar specialisten en die richten zich elk weer op een eigen discipline of onderdeel van bijvoorbeeld AdWords. Ons verhaal is daardoor heel anders dan van veel andere bureaus. Als ik de pitch in ga, weet ik vaak al dat we gaan winnen. Puur door die specialisatie.
En persoonlijk?
Hard werken. Natuurlijk heb je ook kennis en vaardigheden nodig, maar die kun je aanleren. Het is essentieel dat je altijd voor het maximale gaat. Ik verwacht niet van mijn collega's dat ze 60 tot 80 uur op kantoor zijn, wel dat ze in de tijd die ervoor zijn met passie en drive aan de slag zijn.
Werk je zelf veel?
Wat is veel? Vind jij dat ik veel werk Hanne? Tja, ik heb gisteren tot middernacht om tafel gezeten met een potentiële klant. Maar dat zie ik eigenlijk niet als werk. Ik probeer het weekend nu wel bewust rust te creëren en tijd vrij te houden voor ons gezin en de kids. Uiteindelijk staat het gezin wel op nummer een.
Heb je stress?
Soms wel ja. Logisch toch met 15 tot 20 mensen in dienst en 250 tot 300 klanten? Dan is er altijd wel iets waar je je druk om maakt. En eerder dit jaar is onze jongste, Nev, erg ziek geweest. We gingen ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Dat gaf ook stress.
Kon je je in die periode wel richten op je werk?
Nee, eigenlijk niet goed. Gelukkig is dat goed opgevangen door de jongens op kantoor. Ook veel ondernemers hier in Barneveld hebben meegeleefd. Dat doet je goed.
Hoe ontwikkel jij jezelf op persoonlijk vlak?
Ik heb geen officiële coach, maar wel ondernemers om me heen met wie ik regelmatig spar. De buurman, mijn schoonvader en zwager, onze fiscalist en mijn vrouw natuurlijk. Ik vind sowieso dat je van iedereen wat kan leren. Daarom hou ik ook van netwerkborrels. Ik vind het ook verbazingwekkend hoe veel ondernemers netwerken. Dat ze vragen wat je doet en als ze niets aan je hebben, snel naar de volgende gaan. Dat vind ik zo onrespectvol. Je bent nooit uitgeleerd.
Wat zie je als jouw valkuil?
Ik kan druk en chaotisch zijn. Dat komt omdat ik alles leuk vind, overal kansen zie en daar vol voor wil gaan. Terwijl ik daar vaak helemaal geen tijd voor heb. Mijn hoofd zit vol concepten, maar ik heb maar 50, 60, 70 uur in de week om er iets mee te doen. Nee zeggen vind ik lastig.
Die tomeloze ambitie klinkt ook door in het mission statement van NeoSEM, het bedrijf dat hij begin 2016 - in het jaar van zijn horoscoop, want dat brengt geluk - startte. Jason en zijn team willen binnen drie jaar in de Emerce100 staan, de ranglijst van de meest toonaangevende online bureaus van Nederland. En als het even kan ook bij de 10 beste zoekmachinemarketingbureaus van Nederland horen.
Hoeveel mensen heb je dit jaar aangenomen?
Jason lacht. Teveel. We groeien lekker en zitten inmiddels op 12 medewerkers, waaronder een aantal specialisten die van grote bureaus komen. Ik merk dat dat goed is voor het bedrijf. Het is belangrijk dat de sfeer goed is, maar het moet geen doel zijn om een grote vriendenclub van Barneveldse jongens te blijven.
Ben je Barneveld inmiddels ontstegen?
Nee, zo zie ik dat absoluut niet. Het is wel zo dat ik verder kijk dan de regio en dat ik andere bureaus inmiddels niet meer als concurrenten zie. De markt is groot genoeg. Ik wil werken voor bedrijven die ambitie hebben en willen groeien. Er moet een bepaalde drive en visie zijn. En we willen de tijd krijgen om doelstellingen te halen. Wij werken standaard met een contract van minimaal zes maanden. Niet om zes keer een fee te kunnen factureren, maar simpelweg omdat je in een maand geen doel kunt behalen. Merken we na een maand dat iets niet gaat werken, dan verscheuren we dat contract ook gewoon. Want als je iemand niet kunt helpen, moet je daar ook eerlijk in zijn.