BARNEVELD - Corona heeft het leven op kantoor behoorlijk op de kop gezet, maar ook als de ‘pandemie’ voorbij is, zullen dingen er nooit meer hetzelfde zijn. De toekomst: thuis een goede en verantwoorde werkplek in combinatie met een dynamisch kantoor waar ontmoeting centraal staat.

Niet dat Daniëlle van Schoonhoven (Zevenbergen Kantoorefficiency) een glazen bol heeft, maar dat het kantoor van de toekomst er anders uit zal zien dan nu is één ding dat zeker is. “Thuiswerken is nu de norm, maar het bedrijfsleven kan niet zonder kantoor. Dat merk je aan alles. Natuurlijk zijn er video-oplossingen die fantastisch werken, maar het gevoel met elkaar houden, een stevige handdruk met een klant of opdrachtgever… dat kan alleen in een echte ontmoeting.’’

Het beste van twee werelden. Dat is volgens Daniëlle het meest realistische scenario waarin mensen straks het echte kantoorleven weer gaan oppakken. “Twee of drie dagen thuiswerken in een goed georganiseerde en ook ergonomisch verantwoorde setting. En de andere dagen naar een kantoor waar dynamische werkplekken zijn ingericht voor meerdere werknemers. Bureaus bijvoorbeeld die je met één druk op de knop aanpast aan de behoefte van de werknemer die hem voor dat moment gaat gebruiken.’’

Aantrekkelijk kantoor
Daniëlle en het team van Zevenbergen kijken uit naar het jaar dat voor hen ligt. “We denken dat veel bedrijven goed aan het nadenken zijn over wat ze straks willen als de samenleving weer van het slot gaat. En we merken nu al dat een nieuwe inrichting zeker kan gaan helpen om te beantwoorden aan de veranderende kantoordynamiek. Het kantoor moet aantrekkelijk zijn, sfeervol én dynamisch. Een plek waar je na een periode van thuiswerken graag weer naartoe gaat. Wij hebben stylistes en interieurarchitecten in huis die daar graag over adviseren.’’

Provisorisch
Wat nu steeds vaker gebeurt, is dat provisorische thuiswerkplekken worden vervangen door ergonomisch verantwoorde ingerichte werkkamers. “Na een paar maanden aan de keukentafel zijn veel werknemers daar wel klaar mee. Zere nek, pijnlijke schouders, rugklachten… ze liggen op de loer als je niet zorgt voor goede stoelen en bureaus. Veel werkgevers hebben dat al goed geregeld, maar veel ook niet. Daar is werk aan de winkel. En dat geldt niet alleen voor meubilair. Ik schrik wel eens als ik in een zoomgesprek zie hoe mensen erbij zitten. Doe eens wat kleur op de muur, zet een mooie plant neer, maak het netjes. Je thuiswerkplek moet een plek zijn waar je je prettig voelt en dus lekker kunt werken.”

Handige tool
Ook voor thuis heeft Zevenbergen een handige tool voorhanden. “Als een klant de zaken voor zijn thuiswerkers goed wil regelen, kunnen ze een eigen portaal op onze website krijgen om van daaruit bestellingen te plaatsen die de werkgever bij ons ingekocht heeft. Dat geldt voor stoelen en bureaus, maar bijvoorbeeld ook voor verlichting en bureauaccessoires. Zo houd je als werkgever perfect zicht op wat je werknemers aanschaffen voor het budget dat ze daarvoor toegewezen hebben gekregen.’’

www.zevenbergen-bv.nl
www.thuiswerken.zevenbergen-bv.nl