Elke ouder heeft het beste voor met zijn of haar kinderen. Maar dat betekent niet automatisch dat je ze de sleutels van je bedrijf moet geven.

Helaas gebeurt dat toch nog vrij vaak. Soms gaat dat goed en zie je een tweede of derde generatie floreren aan het roer van een familiebedrijf. Maar wist je dat in 70 procent van de gevallen de overdracht aan kinderen mislukt en dat slechts 3 procent van de familiebedrijven de derde generatie haalt? Alle reden dus wat mij betreft om jezelf twee belangrijke vragen te stellen als het gaat om bedrijfsopvolging binnen de familie: Wordt mijn zoon of dochter er gelukkig van? En is mijn kind überhaupt geschikt om het bedrijf te leiden? Waarbij in mijn ogen twee keer een ‘ja’ een must is. Ik zal je uitleggen waarom. 

Worden ze er gelukkig van?
Veel ondernemers kunnen zich niet voorstellen dat er iets mooiers is dan een bedrijf te leiden, succesvol te zijn en in een dure auto rond te rijden. Ik zal je uit die droom helpen. Veel jongeren geven daar helemaal niets om. Als je dat negeert? Dan kan dat niet alleen je bedrijf, maar ook het leven van je kind ruïneren. Er zijn genoeg ondernemers die rond hun 50ste met hun ziel onder hun arm lopen omdat ze bezig zijn met iemand anders’ levenswerk. Mijn advies: geef je kinderen de ruimte om te ontdekken wat ze willen en zie bedrijfsopvolging binnen de familie altijd als een echte keus.

Zijn ze er geschikt voor?
Minstens zo belangrijk is dat je kinderen het karakter en de vaardigheden hebben die nodig zijn om een bedrijf te leiden. Ga niet alleen op je eigen oordeel af, maar vraag ook een second opinion aan één of meerdere objectieve buitenstaanders. En accepteer dan ook dat ze je zoon of dochter misschien niet geschikt vinden. Eventueel kun je een tweesporentraject bewandelen. Zoek ook extern naar opvolgingskandidaten en weeg objectief tegen elkaar af wie de beste papieren heeft. Net zoals je bij een nieuwe werknemer doet.

Misschien kom je door deze vragen tot de conclusie dat je jouw bedrijf beter aan een externe kandidaat kunt overdoen. Is dat pijnlijk om thuis te vertellen? Wellicht. Maar nooit zo pijnlijk als wanneer je kind er later zélf door schade en schande achterkomt dat er geen ondernemer in hem of haar schuilt.

Joop van Veelen is directeur van ProComm en oprichter van MenS (Marketing en Strategie). Hij heeft ruim 35 jaar ervaring in het zakenleven en fungeert als sparringpartner voor directeuren, dga’s en ondernemers.

procomm.eu