Klikfraude vormt een groot probleem voor adverteerders. Het is het opzettelijk laten klikken op advertenties zonder enige intentie om een dienst of product te gebruiken, met als doel de advertentiekosten op te drijven. Dit kan handmatig gebeuren, of via geautomatiseerde processen zoals bots of clickfarms. In PPC-campagnes (pay-per-click) betaal je per klik en klikfraude zorgt ervoor dat je onnodig budget verliest.

Verschillende soorten klikfraude
- Klikfraude komt in verschillende vormen voor:
- Handmatig klikken: Een persoon klikt bewust meerdere keren op je advertenties zonder de intentie om te kopen.
- Clickfarms: Grote groepen mensen worden ingehuurd om massaal te klikken op advertenties om budgetten van concurrenten leeg te trekken.
- Geautomatiseerde klikfraude: Bots worden ingezet om kliks te genereren, vaak via netwerken van geïnfecteerde computers, ook wel zombiecomputers genoemd.

Signalen van klikfraude
Hier zijn enkele aanwijzingen dat je mogelijk het slachtoffer bent van klikfraude:
- Een groot aantal kliks vanaf hetzelfde IP-adres.
- Een hoge doorklikratio (CTR) zonder bijbehorende conversies.
- Een plotselinge toename van advertentiekosten zonder extra omzet.

Bescherm jezelf tegen klikfraude
- Er zijn gelukkig manieren om je te beschermen tegen klikfraude.
- IP-adressen uitsluiten

Gebruik Analytics om ongebruikelijke klikken te detecteren. Zie je bijvoorbeeld meerdere verdachte kliks vanaf hetzelfde IP-adres? Blokkeer het dan via Google Ads.

Gebruik tools en software
Google biedt tools om verdachte activiteiten te rapporteren en terugbetalingen aan te vragen. Externe software, zoals ClickPatrol, kan helpen door verdachte IP-adressen automatisch te blokkeren.

Hulp nodig bij het tegengaan van klikfraude? Onze specialisten staan voor je klaar!

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is eigenaar van NeoSEM, het online marketing bureau voor e-commerce.

www.neosem.nl