BARNEVELD - Als we niet oppassen wordt het knooppunt A1/A30 de zwakste schakel in de zogenoemde TEN-t-corridor, de Europese transport-as tussen de Noordzee en de Baltische staten.

Dat is de insteek van de lobby die samenwerkende gemeenten, Regio Food Valley, VNO-NCW Midden en ondernemersvereniging BIK op gang willen brengen richting Rijksoverheid. Het samenwerkingsverband werkt aan een lobbydocument waarin alle argumenten om dit knooppunt snel aan te pakken worden opgesomd.

Namens de BIK stelt Peter Bos (woordvoerder infrastructuur) dat de talloze opstoppingen op het knooppunt A1/A30 het regionale bedrijfsleven handenvol geld kosten. ,,En de problemen nemen hand over hand toe. Het wordt alleen maar drukker.''

Half knooppunt

De oplossing is volgens Bos om een volwaardig knooppunt realiseren waar verkeer vanuit alle richtingen zonder stoplicht of kruising door kan rijden. ,,Omdat dit op korte termijn niet haalbaar is, wil het bedrijfsleven het knooppunt A1/A30 eerst op te waarderen tot een half knooppunt. De Regio Food Valley is bereid om een deel van de kosten voor rekening te nemen.''

Opwaardering naar een zogenaamd ‘half knooppunt’ wordt bereikt door de zuidelijke verbindingswegen te verleggen. Een deel van die werkzaamheden moet volgens de lobbyisten al binnen enkele jaren worden uitgevoerd. ,,Dit is een relatief eenvoudige oplossing, die deels in samenhang met het project Knooppunt Hoevelaken kan worden gerealiseerd.”

Transportnetwerk

De A1 maakt deel uit van de corridor North Sea-Baltic, zoals die binnen het trans-Europese transportnetwerk wordt genoemd. Volgens de EU is de ontwikkeling van dit netwerk belangrijk voor de economische groei en werkgelegenheid in Nederland. ,,Nederland heeft zich als lidstaat verplicht om ook bij te dragen aan de ontwikkeling van dit netwerk. Tussen Utrecht en de grens met Duitsland is men op een groot deel van deze corridor bezig met uitbreiding van wegcapaciteit. Op het deel tussen de A30 en Apeldoorn is dit niet het geval waardoor dit wegdeel de zwakste schakel op deze corridor dreigt te worden.''

Samenwerkende partijen, waaronder de BIK gaan alles op alles zetten om het tij te keren in een krachtige lobby richting Rijksoverheid. ,,Herstructurering van dit knooppunt is cruciaal is voor de concurrentiekracht van Food Valley. De gevolgen van de problemen op de A1/A30 mogen beslist niet worden onderschat',' aldus Bos.

Invoegstrook

Recent deed Rijkswaterstaat al een aanpassing aan de drukke verkeerskruising bij Harselaar. De invoegstrook voor verkeer dat van de A30 in de richting van Amersfoort de A1 oprijdt, is met 500 meter verlengd. De strook is nu 940 meter lang. Daardoor heeft invoegend verkeer meer tijd om in te voegen. Met name voor vrachtverkeer is dat belangrijk. Door de haakse bocht, het oplopende wegdek en de korte invoegstrook kwamen vrachtwagens met een relatief lage snelheid de A1 op. Dat zorgde voor gevaarlijke situaties, vooral bij drukke verkeersomstandigheden.

De lange invoegstrook moet ook zorgen voor een betere doorstroming van de A30 naar de A1. Vooral in de ochtendspits staan er op werkdagen regelmatig files in beide richtingen op de snelweg langs Harselaar. Volgens de Verkeers Informatie Dienst (VID) ontstaan die files omdat de kruising geen volwaardig verkeersknooppunt is. Landelijk gezien lijkt de aanpak van de kruising te weinig prioriteit te hebben, ook al debuteerde de A1 bij Barneveld vorig jaar in de file top-50 van de VID. De filezwaarte was in een jaar tijd verdubbeld van 14.116 naar 36.034 kilometerminuten.