Lagere bijtelling privégebruik, klucht of klacht? (column)
Als zakelijke rijder zult u waarschijnlijk net als ik concessies hebben gedaan aan het statussymbool bij uitstek: de auto. Daar waar het zo’n tien jaar geleden niet ‘dik’ genoeg kon zijn en we pronkten met pk’s, ging de knop een aantal jaren geleden bij de meesten om. Power werd vervangen door pover. Reden van deze opmerkelijke bekering tot eenvoud: ons milieu...
Op een verjaardag stond je ineens niet meer voor joker als je met een Prius aan kwam rijden. Sterker nog, respect en bewondering kon worden geoogst als bleek dat je hem al jaren had. En dat allemaal voor het milieu... Nou ja, ook een beetje voor het milieu. De echte reden voor de aanschaf van een ‘schone’ auto zit hem in 99 van de 100 gevallen toch echt in het fiscale voordeel; de lagere bijtelling. En ja, ook ik ben daar voor gezwicht.
De vraag naar schone auto’s steeg de afgelopen jaren enorm, waar de automobielindustrie op zijn beurt dankbaar op anticipeerde. Totdat men er in Den Haag achter kwam dat het fiscale voordeel wel erg veel belastingcenten ging kosten. Zie daar, het begin van het fiscale einde voor de schone auto. CO2-normen werden sinds 2012 verhoogd en de korting op de bijtelling werd verlaagd. Vanaf 2017 is het voor nieuwe auto’s, schoon of niet, over en uit met de lagere bijtelling. Voor alle auto’s (met uitzondering van volledig elektrische) geldt dan een bijtelling van 22%. Dat is dan wel 3% lager dan het huidige hoge bijtellingspercentage van 25%.
Vervelend voor iedereen met een lease-auto natuurlijk, maar mijn grote frustratie heb ik voor het laatst bewaard. Door de voortdurende aanpassing van CO2-normen en percentages kennen we inmiddels maar liefst 10 verschillende bijtellingspercentages: 0%, 4%, 7%, 14%, 15%, 20%, 21%, 25%, 35%. Binnenkort komt daar dus nog het tarief van 22% bij.
In Den Haag is bovendien bedacht dat het fiscaal voordeel van tijdelijke aard moet zijn. Daarom is in 2012 de 60-maandenregeling ingevoerd. Dat betekent dat je zestig maanden na de 1e tenaamstelling van de auto het actuele bijtellingspercentage gaat betalen. Dus zullen vanaf 2017 schone auto’s van 5 jaar of ouder duurder worden in de bijtelling. Ik heb te doen met de werkgevers die dit aan hun werknemers met een auto van de zaak moeten uitleggen. Ik heb ook te doen met de salarisadministrateurs die dit allemaal mogen verwerken. Misschien dat deze column, u zou het ze kunnen laten lezen, hen daar een beetje bij helpt. Leuker kan ik het in ieder geval niet maken…
Bert van Dijk is specialist arbeidszaken bij
Schuiteman. Vragen over de bijtelling? Je kunt hem
bereiken via bvdijk@schuiteman.com of 0342-473444.