BARNEVELD - Ze groeide op in een omgeving waar dubbeltjes niet snel kwartjes worden, maar bouwt nu met een gezonde dosis lef en ontstuitbare energie aan haar eigen bedrijf. En stimuleert ook andere vrouwen om hun grenzen te verleggen. Marleen Kaarsemaker over haar vak, drive en vrouwelijk ondernemerschap.

Lage productiviteit. Een hoog ziekteverzuim. Slechte onderlinge verhoudingen in teams. Noem een onderwerp waar de gemiddelde ondernemer grijze haren van krijgt en de kans is groot dat de ogen van Marleen Kaarsemaker oplichten.

De Barneveldse ondernemer helpt met haar bedrijf Accent op Talent met name zorg- en welzijnsorganisaties om niet functionerende afdelingen of teams weer op de rit te krijgen. Als de laatste manager zich gewonnen geeft, komt Kaarsemaker in beeld. Daarnaast schakelen bedrijven en overheden haar in als recruiter of interim HR-manager, ondersteunt ze als recruiter zelf mensen die op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, heeft ze samen met een groep investeerders een serious game in de markt gezet waarmee medewerkers leren over zaken als veiligheid, hygiëne of werkplekinstructies. En is ze met experts uit Sri Lanka en de Seychellen bezig met een concept op het gebied van personal branding via social media.

Energierijk
Nee, een gebrek aan ideeën heeft ze nooit. En als tien mensen je kunnen vertellen waarom iets niet lukt, weet Kaarsemaker waarom het wél kan. Haar bucketlist en to-do-lijstjes zijn dan ook altijd langer dan er dagen in een week zitten. “Eén leven is eigenlijk te kort, ik hoop dat ik er straks nog negen heb.” Die drive heeft er altijd ingezeten, blikt Kaarsemaker. Ze groeide op in de Achterhoek, in een doorsnee middenklasse gezin. Woonde in een veilig dorpje met een molen en een kerk. Waar iedereen elkaar kent, gewoon doen al gek genoeg is en dubbeltjes niet snel kwartjes worden. Maar al als jonge tiener was er die tomeloze drang om te ondernemen, de wereld te ontdekken.

Risico's nemen
Ze begon haar carrière bij Randstad, waar met Frits Goldschmeding een geestverwant aan het roer stond. Durf risico's te nemen. Beter achteraf om vergiffenis vragen of spijt hebben, dan dat je iets niet geprobeerd hebt. Het waren belangrijke lessen die ze meekreeg en ook toepaste in haar eigen loopbaan toen ze zo'n 15 jaar geleden voor zichzelf begon, omdat ze het zat was om 'op de winkel te passen'. Ze was hoogzwanger en net begonnen aan een nieuwe studie. Niet de ideale omstandigheden om richting de Kamer van Koophandel te snellen. 'Maar ben je gek, ik ga het gewoon doen' dacht Kaarsemaker. En had daar vervolgens geen seconde spijt van. Wat haar drijft? “Ik krijg energie van dingen voor elkaar krijgen. En ik geloof sterk in het potentieel van mensen. Veel mensen weten alleen niet waar ze goed in zijn. Of zijn het verleerd of afgeleerd om hun kwaliteiten in te zetten. Het geeft voldoening als je werknemers of teams weer kunt laten opbloeien. Het liefst doe ik dat in verbinding, in samenwerking met anderen. Ik ben hard en zakelijk als het nodig is, maar dat streven naar verbinding is denk ik de female touch van mijn ondernemerschap.”

Vrouwelijk ondernemerschap
Daarover gesproken, ook anno 2019 is het ondernemerschap nog altijd een mannenwereld. Een greep uit de recente statistieken? Slechts één op de drie startende ondernemers is vrouw. 93 procent van het durfkapitaal van grote investeringsfondsen gaat naar start-ups die geleid worden door mannen. En als er kinderen komen gaan vrouwen vaak minder werken, terwijl mannen vol gas blijven geven in hun carrière. Zonde van al dat onbenutte potentieel, vindt Kaarsemaker. Via Ladies' Circle Barneveld - een netwerk van jonge ondernemende vrouwen dat zich onder het motto 'Vrienschap en Service' inzet voor het goede doel - stimuleert ze vrouwen dan ook actief om hun grenzen te verleggen. “Het is ontzettend leuk om met alleen vrouwen bij elkaar te komen. Dat geeft een hele andere dynamiek dan een gemengd netwerk. Nee, bij ons gaat het nooit over hoeveel offertes we gescoord hebben. Maar we inspireren elkaar wel.”

Ze is inmiddels bezig met het opzetten van een Agora Club in de Gelderse Vallei, voor ondernemende vrouwen vanaf 42 jaar. Verder maakt ze nog altijd deel uit van het hoofdbestuur van Ladies' Circle Nederland. Vorig jaar was ze zelfs President van de vereniging met 75 Circles en 1000 aangesloten vrouwen. Haar motto: Reach out, make the most of now.
Vrouwen zijn vaak te bescheiden, merkt Kaarsemaker bij de Ladies' Circle én in haar dagelijks werk als recruiter. “Toen ze mij vroegen om President te worden van Ladies' Circle Nederland, was een van mijn eerste gedachten ook: kan ik dat wel, een meisje uit de Achterhoek? Terwijl ik geloof dat vrouwelijk leiderschap en ondernemerschap ontzettend waardevol is. Het is meer gericht op harmonie, verbinding en samenwerking. Draait meer om what's in it for us, dan om what's in it for me. Ik denk dat vrouwen in het algemeen - er zijn natuurlijk tal van uitzonderingen - ook een scherper oog hebben voor soft skills die nodig zijn om een bedrijf succesvol te maken en meer letten op of iemand past in de bedrijfscultuur.”

Ladies' Circle
Inmiddels is Kaarsemaker Inmediate Past President van Ladies' Circle Nederland. In die rol coacht ze haar opvolgers en draagt ze kennis over. Haar tijd in het bestuur was 'magisch', blikt de Barneveldse ondernemer terug. Ze vloog er de hele wereld voor over, sprak met en leerde van de krachtigste ondernemersvrouwen ter wereld. “Ontzettend leerzaam, daar kan geen MBA tegenop.” Ondertussen was er ook een bedrijf te runnen en een gezin met drie kinderen. Vergde dat harde afspraken thuis? “Nee, hoor. Dat gaat hier soepel en in overleg”, zegt Kaarsemaker terwijl haar man Arjen in de auto stapt om de kinderen uit school te halen. “Arjen is ook zelfstandig ondernemer. We geven elkaar de ruimte en stimuleren elkaar om ons bedrijf te bouwen en dromen na te jagen. Daarin willen we juist een voorbeeld zijn voor de kinderen. Laten zien dat je als man en vrouw gelijkwaardig bent en allebei carrière kan maken.”