Een goed product is belangrijk. Het verschil maak je als bedrijf door de manier waarop je met mensen omgaat. Die les kreeg ondernemer Richard Wentzel van Impex met de paplepel ingegoten.

Het Barneveldse familiebedrijf ontwikkelt, produceert en levert kwalitatief hoogwaardige drinknippels en innovatieve drinkwatersystemen voor pluimvee. Die zorgen ervoor dat kippen altijd toegang hebben tot schoon, koel en vers drinkwater. “Het belang daarvan wordt nog wel eens onderschat, maar kippen bestaan voor 70 procent uit water. Bij alle belangrijke processen in hun lichaam speelt water een rol. Als een kip niet voldoende drinkt, heeft dat grote invloed op productieresultaten en het welzijn van de dieren”,  vertelt Richard Wentzel.

Relaties voor het leven
Sinds 2007 staat hij aan het roer van het Barneveldse familiebedrijf, dat wereldwijd actief is. Van Indonesië tot de Verenigde Staten en van Colombia tot Algerije; je vindt de drinkwatersystemen van Impex in meer dan 90 landen. De basis voor dat mondiale netwerk werd gelegd door Richard's vader: Willem Wentzel. “Hij snapte al vroeg dat onze echte groeikansen over de grens lagen. En dus stapte hij in het vliegtuig naar bijvoorbeeld Azië, om daar onze drinknippels te demonstreren. Waar veel vertegenwoordigers direct na een beurs weer naar huis vlogen, bleef mijn vader juist. Dan bezocht hij de bedrijven met wie hij contacten had gelegd op de beurs en sprak hij met ze over hun uitdagingen en behoeften. Op die manier bouwde hij relaties voor het leven, want veel klanten uit die tijd zijn nog altijd bij ons.”

Loyaliteit als kracht
Inmiddels vliegt Richard Wentzel zelf regelmatig de wereld over. Net als zijn vader steekt hij veel tijd en aandacht in het onderhouden van relaties met dealers en leveranciers. “Een andere les die ik van hem leerde is dat loyaliteit een van je grootste krachten is. Wij switchen bijvoorbeeld niet snel van partners of leveranciers. Dat kost soms op korte termijn iets meer, maar levert je op lange termijn zoveel meer op.”

Die loyaliteit gaat bij Impex ver. Het beste bewijs daarvan? Dat vind je misschien wel in Weilmunster. In 2014 ging er een schok door het kleine Duitse dorp toen de fabriek afbrandde waar Impex haar drinknippels produceerde. Veel dorpsbewoners werkten in de fabriek, die daarmee een cruciale rol speelt in de lokale economie. Waar veel andere bedrijven de kans zouden aangrijpen om een herstart te maken op een meer strategische locatie, bleef Impex het dorp trouw. Er werd een gloednieuwe, 4000 m2 grote fabriek teruggebouwd met de nieuwste machines, high tech robots en een eigen drinkwaterlaboratorium. Een keuze die ervoor zorgt dat de Wentzels nog altijd op handen worden gedragen in het dorp.

Geen woorden, maar daden
Zelf vindt Richard Wentzel het eigenlijk geen verdienste. “Ik vind het normaal dat je er bent voor mensen die betrokken zijn bij je bedrijf. Juist in mindere tijden komt het aan op je daden in plaats van je woorden. Ik geloof dat je daar ook veel voor terugkrijgt.” “Veel medewerkers werken hier al jarenlang en zien Impex als meer dan een werkgever. Het bedrijf voelt ook een beetje van hen”, vult partner Angelique de Graaf, HR-manager bij Impex aan. “Daar zijn we trots op en de warme cultuur in het bedrijf is belangrijk voor ons. We willen dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen, want zij maken de organisatie. Als medewerkers lekker in hun vel zitten, dan merken klanten dat.” “Absoluut”, zegt Richard. “Dat krijg ik ook terug van onze dealers uit bijvoorbeeld Colombia of Thailand. Jullie zijn er altijd voor ons, het voelt alsof we familie zijn. Als je weet wat familie in die landen betekent, is dat het mooiste compliment dat je kunt krijgen!”

www.impex.nl