Mijn hele werkzame leven heb ik mij beziggehouden met marketing in de breedste zin van het woord. Het doel van marketing is om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken en omzet te creëren. Om dat te bereiken bepaal je een doelgroep. Een specifieke groep mensen die je met je product wilt bereiken. Maar denk je ook aan de 55-plusser?

Door de vergrijzing is het aantal 55-plussers behoorlijk toegenomen. Nederland telt inmiddels ruim zes miljoen inwoners die de magische grens van vijfenvijftig hebben bereikt. In het verleden werd deze doelgroep door marketeers en reclamemakers verwaarloosd, maar door het groeiende aantal en de economische welstand van deze groep werden de bakens van de marketeers stap voor stap verzet. Deze groep vormt nu een belangrijke en aantrekkelijke factor.

Splitsing tussen oudere en jongere generaties
De 55-plusser is financieel sterk en heeft voor ondernemers een aantrekkelijk bestedingspatroon. Marketing zal daarom steeds meer op de 55-plusser worden gericht. Maar hoewel deze doelgroep veel levenservaring heeft, blijft de aansluiting naar het digitale tijdperk ingewikkeld. De oudere generatie went snel aan het gebruik van internet, maar blijft uiteraard achter ten opzichte van de jongere generatie. Op zich geen probleem, zolang marketeers maar in de taal van verschillende generaties communiceren en het belang van voorlichting voor de oudere doelgroep onderkennen.

Traditionele winkel versus online shop
Ook offline biedt de 55-plusser kansen voor marketeers. In vele steden loopt de winkelverkoop de laatste jaren sterk terug. Het online tijdperk heeft een groot aandeel van de verkoop aan consumenten veroverd, waardoor traditionele winkeliers hun verkoopcijfers zagen dalen. In Barneveld hebben winkeliers relatief weinig last gehad van deze negatieve spiraal. Mede doordat de 55-plusser trouw bleef aan de winkelier. Het blijft daarom belangrijk dat winkeliers een toegevoegde waarde blijven leveren en zorgen voor aantrekkelijk aangeklede winkels. Bovendien: de tijd dat online winkels goedkoper waren, is voorbij. Steeds meer consumenten realiseren zich dat. Deze ontwikkeling zal het straatbeeld levendiger maken en dat is goed voor alle partijen.

Ton van Huis is oud-ondernemer en zet zijn schat aan zakelijke ervaringen momenteel in als meedenker bij lokale bedrijven.

www.tonvanhuis.nl