Of je nu wilt groeien of in deze uitdagende tijden wilt bijsturen; het gaat beter als je informatiestromen en bedrijfsprocessen gestroomlijnd zijn. Het Barneveldse Clearis helpt zzp’ers en mkb’ers daarbij. Met Cubus biedt het een betaalbaar alternatief voor grote ERP- en CRM-pakketten.

Voorraadbeheer in Excel. Offertes in Word. Overal mapjes en bestanden met inkoopfacturen en orders. Het is de dagelijkse realiteit bij veel kleine en middelgrote bedrijven in de regio, weet Hans Mulder van Clearis. “Veel gebeurt op basis van kennis die in hoofden van medewerkers zit. Dat gaat vaak en lang goed, maar er komt een punt waarop je er tegenaan loopt dat je geen controle en grip hebt.”

Want stel dat er een klant belt met een vraag. Kan jij of een van jouw medewerkers dan direct vertellen wat de status van een project is? Kun je beslissen of je een nieuwe order uitlevert of dat er eerst wat openstaande facturen voldaan moeten worden? Weet je waar de omzet vandaan komt, hoe je je liquiditeit kunt verbeteren door slimmer voorraadbeheer of de marge kunt verbeteren door gerichter in te kopen?

Van inkoop tot relatiebeheer
Met Cubus ontwikkelde Clearis een oplossing voor zulk soort vraagstukken. “Cubus is een CRM- en ERP-pakket ineen. Het bevat bijvoorbeeld modules op het gebied van inkoop, verkoop en voorraadbeheer. Maar je kunt er ook je projecten in beheren, het contact met relaties en klanten in terugvinden en je personeelsadministratie mee afhandelen. Verder bieden we koppelingen met bijvoorbeeld Woocommerce, Twinfield, Google en sales- en verzendpakketten, waardoor je data maar op één plek hoeft in te voeren”, vertelt Mulder.

Cubus is volgens de Barneveldse ondernemer een aantrekkelijk, lokaal alternatief voor de grote ERP- en CRM-systemen. “Zulke grote pakketten leveren vaak veel meer dan je nodig hebt. Je betaalt voor veel dingen die je niet gebruikt. Cubus sluit beter aan bij bedrijfsprocessen van mkb’ers. En wil je een aanpassing, dan maken onze eigen modelleurs die voor je. Je kunt ons gewoon bellen en straks hopelijk ook weer langskomen. Kortom: je bent bij ons geen nummertje.”

Ook een flink aantal zzp’ers gebruikt inmiddels de oplossing van Clearis. “Je ziet dat zij vaak beginnen met kleine pakketjes, maar vastlopen als ze net iets meer willen, zoals uren schrijven. Met Cubus bieden wij deze doelgroep een alternatief waarvoor ze niet meteen de hoofdprijs betalen. En door onze samenwerking met diverse accountants kunnen we zelfstandige ondernemers eventueel ook ontzorgen op het gebied van de administratie, boekhouding en aangiftes.”

Snelgroeiende speler
Clearis ontstond in 2018 door een fusie tussen de Barneveldse bedrijven X2OS en PIT15. Het snelgroeiende bedrijf wordt geleid door Hans Mulder, Robert van den Ham, Edward van Egdom en Gerrit van Roekel. Het team van Clearis bestaat uit 15 consultants, IT-engineers en supportmedewerkers.

“Wat ons drijft is dat we ondernemers willen helpen om beter te ondernemen. Er is nog zoveel winst te behalen bij zzp’ers en mkb’ers als het gaat om business intelligence, automatisering en IT. Ja, er zijn heel veel bedrijven die pakketjes verkopen. Maar wat vaak ontbreekt is de helikopterview: hoe zien je bedrijfsprocessen en informatiestromen eruit? Wat is er nodig om die te stroomlijnen, zodat ze optimaal bijdragen aan dagelijkse business?

Wat ons onderscheidt is dat we met die blik naar bedrijven kijken, van daaruit adviseren over oplossingen en ook helpen om die te implementeren. We bieden een brede mix van consultancy, standaard software en maatwerk. Dat maakt ons anders dan anderen in de regio.”

www.clearis.nl