Wie succesvol wil ondernemen doet er goed aan naar andere ondernemers te luisteren. Vijf vragen aan Bert Roordink, directeur van Roordink Bedrijfswagens. Zijn bedrijf heeft vestigingen in Barneveld, Coevorden, Veenendaal en Zwolle.

Wat is voor jou de definitie van succes en wanneer is jouw bedrijf succesvol?
Ik denk dat plezier in je bedrijf een belangrijke graadmeter voor succes is. Als jij en je medewerkers enthousiast zijn over het bedrijf en wat je doet, dan komt de rest vanzelf. Natuurlijk zijn wij geen filantropische instelling. We willen winst maken, stellen begrotingen op. Maar om nou te zeggen dat dat leidend is, nee. Succes als ondernemer druk ik niet zozeer in euro’s uit. Het zit hem voor mij meer in wat we met elkaar hebben.

Wie heeft je het meest geïnspireerd en waarom?
Ik denk mijn vader Gijs. Hij leerde mij om nooit te vergeten dat het uiteindelijk niet om bedrijfswagens gaat, maar om klanten en medewerkers. Zij hebben jou nodig, maar jij hen ook. Mijn vader is in 2016 overleden. We konden best goed samenwerken, al zaten we echt niet altijd op één lijn. Hij was meer dan ik een echte pionier. Hield ervan nieuwe dingen te ontdekken. Als hij naar een beurs ging zeiden we daarom vaak gekscherend: niet iets kopen of nieuwe dealerschappen afsluiten. We zijn nog steeds dagelijks bezig met vernieuwen, maar de echte pioniersfase is natuurlijk voorbij. Mijn focus ligt vooral op groeien vanuit continuïteit.

Wat vind je het moeilijkste aan ondernemen?
Overzicht houden. Doordat we meerdere vestigingen hebben, is dat best een uitdaging. Je moet loslaten. Dat kan ook, want we hebben geweldige teams en slimme medewerkers. Tegelijkertijd moet je ook aangesloten blijven, voeling houden met wat er gebeurt. Daarin zoek je continu naar de balans. Ook de hectiek is wel een uitdaging. Er gebeurt zoveel op een dag. Ik plan mijn agenda nooit 100% vol, zodat ik ruimte houd om te anticiperen.

Wat zie je als je sterkste punt?
Ik ben heel loyaal. Dat is tegelijkertijd ook mijn zwakte hoor. Soms baal ik er wel eens van dat ik vasthoud aan iets of iemand, terwijl dat eigenlijk niet verstandig is. En ik zal niet snel iemand wegkopen bij een ander bedrijf, ook al kan ik zijn of haar talent goed gebruiken. Dan investeer ik liever in mijn eigen mensen. Ik wil mezelf in ieder geval altijd recht in de spiegel aan kunnen kijken.

Wat is je belangrijkste ondernemersles?
Dat je moet blijven ondernemen. Als je de boel gaat managen is de geest uit het bedrijf. Het is belangrijk om stippen op de horizon te blijven zetten. Dat zouden we zelf overigens nog vaker kunnen doen, hoor. Maar je bent druk, er is altijd wel iets wat je aandacht vraagt. Dus als ik een tweede les mag noemen is het: blijf prioriteiten stellen.