‘Mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven’
Natuurlijk loert Business in Barneveld mee op LinkedIn. Deze keer viel ons oog op de Barneveldse ondernemer Han Verkerk. Hij heeft meer dan 25.000 connecties en in de avonduren geeft hij workshops om ondernemers wijzer te maken op dit medium.
Meer dan 25.000 connecties. Een gemiddeld ondernemer is al blij met driehonderd. Hoe doe je dat?
Ik vind het leuk om te doen. Dat helpt altijd natuurlijk. Tegelijk ben ik er ook al meer dan tien jaar mee bezig. Het levert me elke dag veel plezier en omzet op, dus ik ga er nog wel even mee door.
Hoe ben je er goed in geworden?
Ik weet nog dat ik het heel spannend vond toen ik de eerste keer iets postte. Je vraagt je dan af wie zoiets leest en of ze het wel leuk zouden vinden. Door schade en schande word je steeds wijzer. Nu post ik ongeveer drie berichten per week over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarnaast heb ik me nadrukkelijk verdiept in het medium, maar ook in wat wel en niet werkt met marketing.
Wat werkt wel en wat niet?
De belangrijkste tip is denk ik om jezelf te blijven op dit medium. Doe niet duur. Gebruik geen vakjargon, maar wees gewoon lekker jezelf. En wat helpt is om het persoonlijk te maken. Schrijven over wat je zelf meemaakt en af en toe ook eens een foto van jezelf erbij. Veel ondernemers vinden dat stom en ze zeggen ook wel eens: Han, je bent wel een beetje narcistisch. Maar hoe persoonlijker je het maakt, hoe beter je boodschap begrepen wordt.
Maar wat helpt dat dan voor je business?
LinkedIn is een zakelijk medium. Maar mensen doen zaken met mensen en niet met bedrijven. Toen mijn vader 80 werd, heb ik een verhaaltje over hem geplaatst over wat er allemaal nog mogelijk is op je 80ste. Die post is 600.000 keer bekeken. Al die 600.000 mensen lezen in je kopregel ook dat je in een drukkerij werkt en magazines en kranten maakt.
Veel ondernemers vinden het veel te tijdrovend om steeds maar op LinkedIn actief te zijn...
Dat hoor je veel ja. Het kost ook wel tijd, maar het loont ook. En acquisitie doen kost ook tijd. Rijd maar eens naar een afspraak toe aan de andere kant van het land. Ik zit nu minder in de auto en de tijd die ik bespaar spendeer ik aan LinkedIn. Ik denk dat ik elke week wel offertes maak voor contacten die ik via LinkedIn heb opgedaan.
Veel onbenutte kansen dus...
Het is iets waar je tijd voor moet maken. Het resultaat volgt vanzelf. Niet meteen na drie maanden, maar als je een jaar lang elke week drie keer een interessante post hebt, dan ga je daar echt de vruchten van plukken. Het is een vorm van acquisitie die echt werkt, maar wel een met een lange adem. En dat je het leuk vindt, helpt wel natuurlijk. Veel mensen van mijn generatie vinden het aandachttrekkerij, weten niet wat ze moeten plaatsen, hoeven niet zo nodig met hun kop ergens bij te staan... Jongere mensen gaan daar makkelijker mee om.
Heb je verder nog goeie tips?
Zorg dat je in de eerste regels van je post meteen iets roept wat de aandacht zou kunnen trekken. Een lange intro op het punt dat je wilt maken, werkt alleen maar verstorend. Daarnaast is het slim om meerdere mensen in je bedrijf te laten posten. Als iemand van de administratie of van de productie vertelt op welke manier er een probleem van een klant is opgelost, dan is dat helemaal de bom. Nóg beter dan dat je het vanuit de directie of marketing post.
Wat ook leuk is en wat niet veel mensen weten, is dat je kunt bekijken hoe je het doet op LinkedIn. Je eigen Social Selling Index is een getal dat aangeeft dat hoe dichter het de 100 benadert, hoe beter je het doet. Zo zijn er nog tientallen tips waarmee je het al heel snel beter kan doen. Ik geef ook workshops in de avonduren, dus mensen mogen mij altijd een berichtje sturen.