Bij ondernemers leven sinds de uitbraak van het coronavirus veel vragen. Voor hen opende de gemeente Barneveld de coronadesk: een informatiepunt waar ze hun vragen kunnen stellen aan de gemeente en deskundige ondernemers zoals Bram Faber, partner bij Schuiteman Accountants en Adviseurs.

Wat is jouw rol binnen de coronadesk?
Er zijn vanuit de overheid met stoom en kokend water allerlei steunmaatregelen opgetuigd om de negatieve gevolgen van de coronacrisis enigszins te beteugelen. Denk aan de NOW-, TOGS- en Tozo-maatregelen, maar ook uitstel van belastingen. Daarbij was er geen tijd om ieder detail in te vullen. Terwijl ondernemers tussen al die grofmazige regelingen graag concrete antwoorden willen. Wat betekent dit voor mijn bedrijf, in mijn specifieke werksituatie? Bij de coronadesk kunnen zij terecht voor informatie. De gemeente vangt de eerste vragen op en voor de meer complexe vraagstukken zijn er ondersteunende partijen aangetrokken, zoals de Rabobank, collega-accountant Bennie Wijnne en wij als Schuiteman Accountants. De vragen die binnenkomen zijn heel verschillend. Een enkeling is op zoek naar algemene informatie, maar de meeste ondernemers willen, met hun eigen specifieke situatie voor ogen precies weten wat er voor hun mogelijk is binnen de grove richtlijnen. Ook wij hebben niet alle antwoorden, maar we vertellen in ieder geval wat we wel weten om zo de ondernemer een stap verder te kunnen helpen.

Wat kan ik buiten de bekende regelingen nog meer doen?
Er zijn meer mogelijkheden die je kunt benutten, zoals een aflossingspauze bij een financiering, of uitstel van betaling van lokale heffingen en pensioenpremies. Het is overigens niet altijd slim om gelijk elke regeling aan te vragen die beschikbaar is. Bedenk bij liquiditeitsvraagstukken vooraf wat je nodig hebt en vooral ook wanneer je de hulp het hardste nodig hebt. Er zijn ondernemers geweest die direct drie maanden belastinguitstel hebben aangevraagd, terwijl later duidelijk werd dat er vervolgens voor alle belastingposten drie maanden uitstel wordt gerekend vanaf de aanvraagdatum. Dan had je achteraf beter even kunnen wachten, om later gebruik te maken van die drie maanden. Betaal dus wat je kunt betalen en laat je goed adviseren over wat er op je afkomt. Naast je zakelijke begroting is ook een stukje persoonlijke financiële planning relevant. Een duidelijke stip op de horizon, waardoor je weet welke stappen je qua liquiditeit wanneer moet zetten.

Zijn er dingen die veel ondernemers over het hoofd zien?
Den Haag is wel goed, maar niet gek. Bij alle regelingen wordt dan ook nadrukkelijk als voorwaarde gesteld dat de financiële problemen door de coronacrisis moeten zijn veroorzaakt. Die bewijslast ligt bij jou als ondernemer. En waar dat verlies voor sommige sectoren duidelijk aantoonbaar is – neem de horeca die gesloten werd – geldt dat lang niet voor iedere onderneming. Daarom zul je bij sommige regelingen bijvoorbeeld deskundigenverklaringen moeten overleggen, waarbij een accountant of financieel deskundige het verlies dat jij als ondernemer subjectief voelt ook objectief inkadert.

Ik kon het een tijdje uitzingen, maar wil nu gebruik gaan maken van de steunmaatregelen. Is dat nog slim nu de voorwaarden veranderen?
Zeker wel. Er is inmiddels namelijk ook een nieuw pakket maatregelen bekend gemaakt dat verdere ondersteuning biedt voor de nu komende periode. Veel regelingen hadden een looptijd van enkele maanden, dit is in veel gevallen verlengd. Grote vraagt blijft natuurlijk wanneer het verleende uitstel alsnog tot betaling gaat leiden. Er is bij veel regelingen immers sprake van uitstel en niet van afstel. Zijn de getroffen bedrijven aan het einde van het jaar voldoende in staat om aan hun reguliere verplichtingen te kunnen voldoen en hun uitstel in te halen? Het is de vraag of de economie dan genoeg hersteld is. Zoals een hoofdeconoom van de Rabobank zei: als de horeca straks weer open mag, kunnen ondernemers weliswaar weer wat verdienen, maar mensen gaan niet ineens dagelijks uit eten. De achterstand wordt niet zomaar weer ingelopen. Wij adviseren onze klanten om voorzichtig te acteren. Niet te snel, maar ook niet te langzaam. Dat is het spanningsveld waarop wij voortdurend bewegen met onze klanten.

Kan ik de verliezen die ik nu maak fiscaal verrekenen met bijvoorbeeld de winst van voorgaande jaren?
Ja, een onderneming die belastingplichtig is voor de vennootschapsbelasting mag het te verwachten verlies over 2020 dat verband houdt met de coronacrisis alvast van de winst over 2019 aftrekken. Dit noemen we een fiscale coronareserve. Uiteraard gelden ook hier allerlei voorwaarden, laat je daarom altijd goed informeren. Bijvoorbeeld via de coronadesk.