Samen met je marketingbureau heb je mooie stappen gezet. Jullie zijn gegroeid van lokale speler naar grote webshop. Nu lijkt de rek er echter uit: rapportages worden beknopter, periodieke meetings schaarser en de pro-activiteit komt vooral vanuit jou.

Klinkt als een horrorscenario, maar in de praktijk gaat het helaas echt zo. Verandering van spijs doet eten. Het is niet slecht om soms een nieuwe samenwerking aan te gaan. Maar hoe pak je dit proces aan? De 4 belangrijkste punten waar je op moet letten bij jouw keuze:

1. Eerlijkheid
Elke klant heeft ambitie, maar soms zitten kloven tussen ambities, mogelijkheden en budgetten. Aan jouw partner de schone taak om hier eerlijk over te zijn. Managet jouw bureau verwachtingen of worden gouden bergen beloofd? En smoesjes verzonnen waarom dit niet is behaald? Eerlijkheid duurt het langst én helpt je echt verder.

2. Specialisatie
Op Messi na bestaat er geen voetballer die je op goal kan zetten, de voorzetten geeft én de doelpunten maakt. Waarom zou je van een marketeer wél verwachten dat hij alle facetten beheerst? Maak een duidelijke keuze tussen specialist of allrounder. De online marketing wereld is breed. Zelfs binnen bijvoorbeeld Google Ads zijn weer verschillende disciplines.

3. Persoonlijkheid
Waarom kom je zo graag bij jouw favoriete bakker? Grote kans dat het gaat om de klik met het personeel. Meer nog dan om het lekkere brood. Met jouw bureau ga je een samenwerking aan voor de komende jaren. Dat moet goed voelen. Bij grote bedrijven word je al snel ‘een nummertje’.

4. Certificeringen
De ontwikkelingen gaan snel. Hoe gaat jouw agency daarin mee? Zijn alle certificeringen up-to-date en zijn ze Premier Google Partner? Of hoe staat jouw potentiële online marketing partner er zelf voor qua SEO en SEA? Alles op orde of is het de spreekwoordelijke loodgieter?

Hoe ga jij met deze situatie om? Houd je alles – als gewoontedier – bij het oude, of is het tijd voor vernieuwing en verbetering?

Jason Wu is eigenaar van NeoSEM. Als Premier Google Partner is NeoSEM het online marketingbureau voor e-commerce | 06 – 17 90 64 08

www,neosem.nl

 

 

www.neosem.nl