Nieuwe Rabo-directeur Marcel Wijnen zet in op duurzame economische groei
BARNEVELD - Hij houdt van innovatie, is betrokken bij een investeringsnetwerk en had tal van businessfuncties binnen de Rabobank. Met Marcel Wijnen (44) staat er sinds kort een ondernemende directievoorzitter aan het roer van Rabobank Gelderse Vallei.
Hoe is je kennismaking met de regio bevallen?
Goed! Ik heb in de afgelopen weken de kans gehad om veel ondernemers te spreken, onder meer tijdens de nieuwjaarsreceptie van de BIK en die van de Businessclub van SDVB die plaatsvond bij ons kantoor in Barneveld. Het klinkt misschien gek, maar het voelt al vertrouwd.
Wat is je eerste indruk na die gesprekken met verschillende ondernemers?
Dat Barneveld en omstreken zoals verwacht een heel ondernemend gebied is, met veel succesvolle bedrijven en een economie die goed draait. Veel ondernemers zijn druk bezig met de groei van hun bedrijf, met innovatie. Er zit energie in deze regio! Wat ook opvalt is de netwerkcultuur. Ondernemers gunnen elkaar hier wat en werken relatief veel samen. Als Rabobank stimuleren we dat en dat kan hier op een natuurlijke manier.
Marcel is geboren en getogen in Barneveld, waar hij nog altijd woont en als voorzitter van de raad van toezicht betrokken is bij Stichting De Rozelaar. Marcel werkt sinds 1997 voor de Rabobank en vervulde functies binnen verschillende takken van de bank. Zo was hij CFO van Rabo Private Equity in Amsterdam. De laatste jaren werkte hij als directeur bedrijven binnen Rabobank Twente Oost en Rabobank Enschede-Haaksbergen. Voor een bankdirecteur heeft hij een behoorlijk ondernemend karakter. Zo is Marcel commissielid van een participatiefonds in innovatieve, startende bedrijven en actief in een Twentse investeerdersclub die start-ups, gevestigde ondernemers en informele investeerders met elkaar verbindt. Innovatie, robotisering, nieuwe technologieën; daar gaat zijn hart sneller van kloppen.
Wat gaan ondernemers merken van jouw zakelijke achtergrond?
Het helpt natuurlijk in gesprekken die ik met ondernemers voer. Ik kan met ze sparren en spiegelen. Verder wil ik op een ondernemende manier meedraaien in het zakelijke netwerk van Barneveld en omgeving. Voor concrete zakelijke plannen is het nog wat vroeg. Die wil ik juist samen met mijn collega’s en ondernemers in de regio maken, al heb ik natuurlijk wel wat ideeën. Zo hebben wij in ons pand in Barneveld ruimte over. Daar zou je best een innovatiehub of flexplekken voor zzp’ers van kunnen maken. Maar nogmaals: ondernemen is ook rondkijken wat er leeft en speelt en daarop inhaken.
De Rabobank is volop in transitie. Wat voegt de bank 2.0 toe aan de lokale economie?
We willen ondernemers helpen om op een duurzame manier te groeien. Een mooi voorbeeld van hoe we dat doen is het programma MKB Business Versneller dat onlangs gestart is. Daarin gaan ondernemers onder leiding van een externe coach aan de slag met het realiseren van hun ambitie. Dat kan het aanboren van een nieuwe markt zijn, maar ook het openen van een tweede vestiging of de overdracht van je bedrijf. In zo’n traject leer je ook ontzettend veel van elkaar en dat sluit mooi aan bij hoe we als Rabobank bedrijven willen verbinden om zo groei te faciliteren.
Vorig jaar lag er een stevig accent op de circulaire economie. Blijft dat zo?
Zeker. De eerste Circulaire Economy Challenge is bijna afgerond en daar zijn mooie initiatieven uit voortgekomen. Binnenkort starten we de tweede editie van de Challenge, met nieuwe bedrijven die de uitdaging aangaan om hun bedrijf, producten of diensten circulair te maken. We ondersteunen trouwens ook bedrijven die niet meedoen aan deze Challenge. Zij kunnen met hun vragen terecht bij de nieuwe Rabo Circulair Ondernemen Desk.
Misschien moeten we het ook nog even over financieren hebben?
Daarvoor geldt: onze deur staat open voor iedereen die een goed businessplan heeft. Banken zijn minder terughoudend dan ondernemers wellicht denken. Wel is het zo dat je vaker combinaties van financieringsvormen ziet. Een stukje van de bank, een deel lease en weer een ander deel via de crowd, private equity of informal investors. Juist door zulke combinaties kunnen bijvoorbeeld start-ups doorgroeien, zonder dat ze meteen helemaal afhankelijk worden van nieuwe aandeelhouders. De pilot Rabo&Crowd - een handelsplatform waar mkb-ondernemingen kapitaal kunnen aantrekken door verhandelbare obligaties uit te geven - past ook in deze ontwikkeling.
Wat zou je ondernemers willen meegeven?
Zoek de samenwerking op, bijvoorbeeld rondom Foodvalley. Er is recent een bedrag van 20 miljoen aan subsidie beschikbaar gesteld voor de transitie naar duurzamere en gezondere productie en consumptie van voedsel. Dat biedt tal van kansen. Kan je daar met jouw bedrijf op inspelen? Of misschien samen met andere bedrijven? Als Rabobank Gelderse Vallei willen wij daar graag in meedenken. Verder brengen nieuwe tijden ook nieuwe risico’s met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan cybercrime of de kans op een datalek. Het is slim om daar af en toe bij stil te staan, bijvoorbeeld samen met onze verzekeringsadviseurs. Verder blijft het belangrijk om na te blijven denken over de toekomst van je bedrijf. Waar wil je staan over een x-aantal jaar en wat moet er gebeuren om dat te bereiken?