Ondernemen in crisistijd
In korte tijd is de wereld om ons heen veranderd. Waar je misschien bezig was met groeien en het optimaliseren van je bedrijf, moet je nu ineens alle zeilen bij zetten om je bedrijf overeind te houden.
Aan het roer van je onderneming staan en goed navigeren, is in deze tijden een forse uitdaging. Omzet valt (deels) weg, personeel werkt thuis, leveranciers kunnen niet leveren, enzovoorts. Wat is dan het belangrijkste om in zo’n heftige crisis te kunnen overleven? Continuïteit! En continuïteit van je onderneming behoud je door geld te hebben. Kortom: Cash is King.
De enige strategie die werkt
Cash behouden is de enige strategie die je op korte termijn door zo’n crisis heen helpt. Gelukkig is onze overheid snel geweest met het toezeggen en uitrollen van steunmaatregelen die helpen om deze strategie vorm te geven. Denk aan het uitstellen van belastingen of garant staan voor krediet bij de bank om daar makkelijker geld op te kunnen halen. Steunmaatregelen die nodig zijn om een enorme faillissementsgolf te voorkomen.
In het gebruik maken van deze maatregelen schuilt ook een gevaar, met name voor de langere termijn. Er komt namelijk een moment dat uitgestelde belastingen weer betaald moeten worden en extra krediet of een lening afgelost moet worden. Die tijd komt na (of in) een periode die niet in de top van beste ondernemingsjaren zal komen.
Daarom is het belangrijk om in crisistijd niet alleen naar de korte termijn te kijken. Maak ook plannen te maken voor de middellange en lange termijn. Breng daarbij de liquiditeitspositie van je onderneming in kaart voor die periode. Schaal zoveel mogelijk af op kosten en wees bereid om daar keuzes in te maken die niet populair zijn.
Sturen op real-time cijfers
Zorg ervoor dat de financiële functie in je onderneming goed functioneert. Zeker in dergelijke omstandigheden moet je als ondernemer real-time weten wat de financiële positie van je onderneming is en mogen hieruit geen verrassingen komen.
Als laatste: blijf communiceren met je stakeholders (aandeelhouders, geldverstrekkers, leveranciers enz.). Ga het gesprek met hen aan over je verwachtingen en uitdagingen. Ook de stakeholders zijn gebaat bij continuïteit, dus er is een gedeeld belang. Ik wens elke ondernemer veel wijsheid toe bij het navigeren van zijn of haar ‘schip’ door deze storm.
Arjan Heijns is Senior Consultant bij Visser&Visser. Neem contact met hem op via jdheijns@visser-visser.nl.