Met honderden steunbetuigingen van ondernemers wil Barneveld minister Melanie Schultz overtuigen om wat aan de files te doen bij het knooppunt A1-A30. Alle ondernemers krijgen daarom een actiekaart toegestuurd, waarmee ze kunnen aangeven dat ze de lobby ondersteunen. 

De gemeente Barneveld probeert samen met de provincie, ondernemersverenigingen en werkgevers- en transportorganisaties al langer het knooppunt op de politieke agenda te krijgen. Tot nu toe leverde dat nog geen resultaat op. Minister Schultz is van mening dat de verkeersproblemen elders in Nederland groter zijn.  ,,Helaas moet ik constateren dat minister Schultz Regio FoodValley op dit punt in de steek laat. De aansluiting A1-A30 is van wezenlijk belang voor een optimale bereikbaarheid van deze topregio. De provincie Gelderland heeft vandaag laten weten dat de economische groei doorzet en de gemeente Barneveld werd vanmorgen uitgeroepen tot MKB-vriendelijkste gemeente van Gelderland. Dat zegt wel iets over wat er in dit gedeelte van ons land gebeurt. Om deze economische topregio optimaal bereikbaar te houden, is het nodig de aansluiting op korte termijn aan te pakken”, liet verkeerswethouder Hans van Daalen weten tijdens de Ondernemersmanifestatie 2016, die deze week plaatsvond in de Midden Nederland Hallen. 

Economische schade 

Uit recent onderzoek van Goudappel Coffeng blijkt dat de files rond het knooppunt A1/A30 jaarlijks voor 9,7 miljoen euro schade veroorzaken, waarvan 3,3 miljoen euro voor rekening komt van vrachtverkeer. Volgens de onderzoekers kan de fileschade teruggedrongen worden tot 1,2 miljoen euro door een verbindingsboog aan de zuidkant aan te leggen. De geschatte kosten van die reconstructie bedragen 10 tot 15 miljoen euro, waardoor ze binnen twee jaar terugverdiend zouden zijn. Barneveld vreest dat de verkeersdruk de komende jaren verder toeneemt en de economische schade oploopt als het knooppunt niet wordt aangepakt. Dat heeft te maken met de geplande reconstructie van knooppunt Hoevelaken en de beslissing om de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn niet te verbreden. Daardoor wordt de aansluiting tussen de A1 en A30 volgens de gemeente 'een fuik'.  ,,Wij roepen de minister op de aansluiting aan te pakken, bijvoorbeeld door op korte termijn te beginnen met de zuidzijde en hierover met ons in overleg te treden. Ik weet dat vanuit gemeente, regio én provincie constructief wordt meegedacht hoe deze noodzakelijke werkzaamheden naar voren kunnen worden gehaald en kunnen worden gefinancierd. Het argument dat dit geen knelpunt is, is echt niet waar”, aldus wethouder Van Daalen.

Pleidooi voor maatregelen

De gemeente en de andere organisaties die bij de lobby betrokken zijn, pleiten voor extra onderzoek naar de knelpunten, de gevolgen en de oplossingen op de kortere en langere termijn. Dat moet uiteindelijk leiden tot een totaaloplossing voor de zuid- én noordzijde van het knooppunt, zoals bij Knooppunt Maanderbroek in Ede (A12/A30). Vooruitlopend zouden alvast een tweebaans uitvoegsboog van de A1 naar de A30 en een nieuwe uitvoegboog van de A30 richting de de A1 naar Apeldoorn moeten worden gerealiseerd. De provincie en regio zijn bereid om de kosten van eventuele verkeersmaatregelen deels voor te schieten. 

 

 

Regio FoodValley vraagt ondernemers om lobby voor aanpak A1-A30 te steunen(27-10-2016)

Campagne om minister Schultz te overtuigen van spoedige aanpak

De gemeente Barneveld vraagt alle ondernemers in Barneveld en Regio FoodValley om de lobby voor de noodzakelijke aanpak van de aansluiting A1-A30 te steunen. Vandaag hebben ondernemers die bij elkaar waren tijdens de Ondernemersmanifestatie 2016 van Regio FoodValley in Barneveld hun steun laten blijken door een actiekaart te ondertekenen. Morgen ontvangen alle ondernemers in Barneveld ook zo’n kaart. De gemeente Barneveld wil alle steunbetuigingen aanbieden aan minister Schultz van Haegen.

De gemeente Barneveld probeert samen met de provincie Gelderland, Regio FoodValley, BIK Barneveld, de verladersorganisatie EVO, Transport & Logistiek Nederland, de Federatie van Ondernemerskringen FoodValley en VNO-NCW Midden de noodzakelijke aanpak van de aansluiting A1-A30 op de politieke agenda van Den Haag te plaatsen. Verkeerswethouder Hans van Daalen: ,,Helaas moet ik constateren dat minister Schultz Regio FoodValley op dit punt in de steek laat. De aansluiting A1-A30 is van wezenlijk belang voor een optimale bereikbaarheid van deze topregio. De provincie Gelderland heeft vandaag laten weten dat de economische groei doorzet en de gemeente Barneveld werd vanmorgen uitgeroepen tot MKB-vriendelijkste gemeente van Gelderland. Dat zegt wel iets over wat er in dit gedeelte van ons land gebeurt. Om deze economische topregio optimaal bereikbaar te houden, is het nodig de aansluiting op korte termijn aan te pakken”, liet Van Daalen weten tijdens de Ondernemersmanifestatie 2016.

Vanwege de aanstaande werkzaamheden bij knooppunt Hoevelaken én het niet verbreden van de A1 tussen Amersfoort en Apeldoorn wordt de aansluiting bij Barneveld een fuik met alle gevolgen voor economie en milieu van dien. ,,Wij roepen de minister op de aansluiting aan te pakken, bijvoorbeeld door op korte termijn te beginnen met de zuidzijde en hierover met ons in overleg te treden. Ik weet dat vanuit gemeente, regio én provincie constructief wordt meegedacht hoe deze noodzakelijke werkzaamheden naar voren kunnen worden gehaald en kunnen worden gefinancierd. Het argument dat dit geen knelpunt is, is echt niet waar”, aldus wethouder Van Daalen.

Telegram

Om de noodzaak van de aanpak van de aansluiting A1-A30 onder de aandacht van de minister te brengen, hebben de ondernemers tijdens de Ondernemersmanifestatie de minister een telegram verstuurd. ,,We hadden dit graag zelf bezorgd, maar aan het einde van de middag staan we vast op de aansluiting”, zei economiewethouder Van den Hengel.

De minister ontvangt – als het aan de gemeente Barneveld en de samenwerkende lobbypartners ligt – de komende periode wel de ondernemerskaarten. Morgen ontvangen alle 3259 ondernemers in Barneveld een kaart waarmee zij hun steun voor de lobby voor de aanpak van de A1/A30 kunnen betuigen.

Waarom moet de aansluiting worden aangepakt?

De dynamiek en groei van Regio FoodValley, Regio Amersfoort en Barneveld hebben hun weerslag op de infrastructuur en de bereikbaarheid van onze regio. Eén van de belangrijke knelpunten is de aansluiting van de A1 op de A30 omdat:
- deze aansluiting nooit als knooppunt van snelwegen is ontworpen;
- de bestaande verkeersregelinstallaties (zowel aan de noord- als aan de zuidzijde) verkeersremmend werken;
- uit cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat het knooppunt A1/A30 bijdraagt aan de files op de A1 richting Amersfoort;
- de laatste jaren relatief steeds meer ongevallen gebeuren op en rond de aansluiting, onder andere vanwege de onoverzichtelijkheid van de afrit van de A1 naar de A30;
- de bereikbaarheid van Regio FoodValley en Regio Amersfoort vanuit het oosten onder grote druk komt te staan;
- er tussen Hoevelaken en Apeldoorn (dus bij Barneveld en de aansluiting A1/A30) geen sprake is van een verbreding van de A1 en adequate weefvakken waardoor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs in een flessenhals terecht komen;
- uit cijfers van verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) blijkt dat de files op dit knelpunt zorgen voor een economische miljoenenschade;
- de komende werkzaamheden aan het knooppunt Hoevelaken zorgen voor extra verkeersdruk en omleidingsverkeer over het knooppunt A1/A30;
- verwachte structurele problemen op toeleidende wegen, mede omdat de A1 vanaf Barneveld tot Apeldoorn 2 rijstroken breed blijft, terwijl de A1 vanaf Hoevelaken tot aan Barneveld wél wordt verbreed naar 2 x 4; hierdoor ontstaat onmiskenbaar een flessenhals

Wat is nodig voor een bereikbare regio?

Regio FoodValley, Regio Amersfoort, gemeente Barneveld, BIK Barneveld (Barneveldse Industriële Kring), VNO-NCW Midden, Transport en Logistiek Nederland, verladersorganisatie EVO en de federaties van bedrijvenkringen in de beide regio’s dringen aan op structurele maatregelen, zodat de aansluiting A1/A30 nu, maar ook in de toekomst geen verkeersinfarct veroorzaakt. Daarvoor is het volgende nodig:

1. Onderzoek – samen met de provincie Gelderland, Regio FoodValley en Rijkswaterstaat – naar de knelpunten, de gevolgen daarvan en de mogelijke oplossingen op de kortere en langere termijn;
2. Een totaaloplossing voor de zuid- én noordzijde, te vergelijken met Knooppunt Maanderbroek in Ede (A12/A30);
3. Onderzoek het effect van een gefaseerde aanpak – te beginnen aan de zuidzijde – met no regret-maatregelen:
- Nieuwe tweebaans uitvoegboog A1 richting A30 (reeds toegezegd door de minister);
- Nieuwe uitvoegboog van A30 richting A1 (richting Apeldoorn);
- Vervangen van huidige verkeersinstallaties;
4. Overleg met de provincie en de regio over mogelijkheden voor voorfinanciering.