Dat de winkelstraat het niet gemakkelijk heeft, is een understatement. Online shopping nam in de afgelopen jaren een enorme vlucht en corona helpt ook niet echt. Jeroen Bakker van Broekhuis Mode ligt er af en toe best wel eens wakker van. Tegelijkertijd weet hij als geen ander dat persoonlijke aandacht alles overwint. Daarom is hij niet bepaald pessimistisch over de toekomst van Broekhuis Mode, waar hij sinds 2000 mede-eigenaar is. Jeroen kreeg tien vragen van Business in Barneveld.

Hoe is het afgelopen kwartaal verlopen?
We hebben het heel pittig gehad en ik heb af en toe best wakker gelegen, dat mag je best weten. We hebben twee winkels; in Barneveld en Putten. Zeker in het begin van de coronaperiode was het spannend. Wat gaat er gebeuren, hoe gaan we verder? We hebben een behoorlijke tik gehad, maar hebben ons enorm gesteund gevoeld door onze klanten. De eerste weken hadden we elke dag wat lekkers bij de koffie, zoveel werd er langs gebracht en bezorgd. En we kregen via WhatsApp en online bestellingen binnen van klanten. Inmiddels is alles weer een beetje genormaliseerd, en in deze tijd draaien we een redelijk tot goed kwartaal. Daar krijg je energie van.

Wat heeft corona met jouw klanten gedaan?
Je merkt dat deze tijd een andere mindset teweegbrengt bij veel mensen. Support your locals wordt echt in de praktijk gebracht. En er is ook een groter besef gekomen dat niet alles maakbaar is. Er vallen best veel partijen om, ook fabrikanten. Er wordt bewuster omgesprongen met voorraden, waardoor er straks wellicht een tijd aanbreekt van schaarste, ook op kledinggebied. Dat dwingt ons om duurzame keuzes te maken, ook binnen de collecties. En daar wordt door onze klanten juist in deze tijd ook meer om gevraagd.

Wat maakt jou gelukkig op je werk?
Ik bedacht het vanochtend nog, onderweg naar de winkel: elke dag ga ik met plezier naar mijn werk. Lekker op de winkelvloer samen met mijn collega’s mensen kunnen adviseren is voor mij het leukste dat er is. Gezichten zien, met de inkoop bezig zijn, de presentatie verzorgen. Allemaal elementen die mijn werkdag leuk maken. Alleen de administratieve kant kan me gestolen worden, maar gelukkig is mijn compagnon Henk Geurts daar wel heel enthousiast over.

Stel dat je geen ondernemer zou zijn geworden?
Ik denk dat ik dan voor de horeca had gekozen. Niet alleen omdat ik heel veel van lekker eten houd, maar ook omdat het overeenkomsten heeft met mijn werk in de winkel: overzicht houden, onder de mensen zijn en collega’s aansturen. Maar misschien zou ik ook kiezen voor een creatief vak, zoals het ontwerpen en ontwikkelen van nieuwe stoffen. Ik heb een vooropleiding gedaan bij Frans Molenaar en ben altijd heel enthousiast geweest over de kennis die ik daar heb opgedaan.

Waar haal jij je inspiratie uit?
Ik geloof in het unieke van mensen en denk bij deze vraag niet meteen aan een bekend persoon. Mijn vrouw is een grote inspiratie voor me. Ze houdt me open en scherp. Ook mijn drie volwassen zoons houden me bij de tijd. Maar als ik een beroemd persoon moet kiezen, dan ga ik voor koningin Maxima. Een modekoningin, een intelligente vrouw, iemand met wie je een goed gesprek kan voeren. En een echte trendsetter. Moet je maar eens opletten: als zij iets draagt, zie je het anderhalf jaar later in de winkels hangen. Denk maar aan de pofmouw die nu helemaal een trend is; Maxima was de tijd ver vooruit! Geweldig ook dat ze op Prinsjesdag een eerder gedragen jurk droeg die in een andere kleur geverfd was.

Hoe houd jij plezier in je werk?
Voor mij zit hem dat in de ontmoeting met mensen. Dat heb ik nodig. Ik denk dat het team van Broekhuis Mode ook bekendstaat als betrokken en belangstellend. We weten best veel over onze klanten.

Valt er nog wat te verbeteren aan Jeroen Bakker?
Mode ontwikkelt zich sowieso continu en ook al ben ik nu nog relatief jong, die ontwikkelingen wil ik blijven bijhouden in het huidige tempo. Als onderneming willen we ons ook ontwikkelen in het gebruik van nieuwe media en daar besteden we dan ook de nodige tijd en aandacht aan. Persoonlijk zou ik meer vrije tijd willen creëren om vrijwilligerswerk te doen. Dat doe ik al binnen Perron16, een gastvrije plek in het centrum van Voorthuizen waar iedereen welkom is voor een kop koffie of een praatje. Heel inspirerend, omdat ieder mens een verhaal heeft en levenswijsheden mij heel erg kunnen inspireren. Wim van Beek, een oudere vriend van me die altijd op de markt heeft gestaan, is ook zo iemand; in het begin van de coronatijd belde hij me elke zaterdagavond om de week door te nemen en gaf hij me met zijn inzichten en levenservaring keer op keer een powerboost. Heel bijzonder.

Welk idee of welke beslissing heeft jouw bedrijf in een stroomversnelling gebracht?
Een flinke boost voor de zaak was de verkoop van kleding van Studio Anneloes waar veel van onze klanten fan van zijn geworden. Ze werken met kreukvrije stoffen die ook nog eens duurzaam gemaakt zijn, en daarin lopen ze helemaal voorop. Ik ken haar persoonlijk en we sparren regelmatig met elkaar.

Hoe denk je dat medewerkers jouw manier van leidinggeven zouden omschrijven?
Dat moet ik even in de groep gooien. Oké daar gaat-ie: ik ben een collega voor hen, maar als het moet neem ik de leiding en hak ik knopen door en neem beslissingen. En dat klopt ook. Ik sta graag naast ze, niet boven ze.

Welk cijfer geef je de kledingkeus van ondernemend Barneveld?
Haha, goeie vraag. Laat ik het zo zeggen: er zijn altijd verbeterpunten, maar over het algemeen kleden ze zich hier best goed. Het is trouwens niet zo dat ik op een netwerkbijeenkomst om me heen kijk om te zien wat iedereen aan heeft. We zitten hier in Barneveld denk ik wel in een goede regio met een kledingzaak als Broekhuis Mode: mensen hebben er best wat voor over om er verzorgd bij te lopen.