We staan op de drempel van een nieuw jaar. Mooi moment voor een rondje Barneveldse ondernemers. Hoe staat hun branche ervoor en waar gaat het heen in 2018? 

Horeca
Petra Kuhlman is eigenaar van restaurant Kuhlman aan het Torenplein. Ze bkikt terug op een goed jaar. “Vooral de weekenden zijn erg druk. Ik merk dat ook bij collega-ondernemers en dat vind ik erg leuk. Want dat is goed voor Barneveld.” Kuhlman ziet een toenemende aandacht voor eten op televisie. “Mensen gaan thuis meer koken, al merk ik daar geen negatief effect van op de horeca. Als ik zaterdag collega-ondernemers bel of zij nog tafels vrij hebben omdat het bij ons vol zit, krijg ik negen van de tien keer nul op het rekest. Dat doe ik omdat ik vind dat je wel service moet bieden aan elkaar en de gasten. Maar de anderen zitten ook vaak vol en dat is goed natuurlijk.”
Mensen willen uitgaan, omdat het in een restaurant gaat om de beleving. “Bovendien hebben wij verstand van zaken. Bijvoorbeeld over hoe een goed glas wijn proeft. Dat laat je je gasten beleven.”
Kuhlman gooide in 2017 het concept om; van menu à la carte naar de pinchos, de chique variant van de tapas. “Het was spannend hoe Barneveld dit op ging pakken, maar het wordt goed ontvangen. Het zijn niet de Spaanse, maar de wereldse pinchos. Dan kun je denken aan kalfsucade met aardappelpuree en spruiten. Mega Hollands natuurlijk, maar we hebben ook couscous en sushi. Er zijn heel veel verschillende smaken.”

Marketing
Content marketing, social media, bloggen én citymarketing Barneveld, het zijn de specialismes van Sander van den Brink. Het jaar 2017 verliep nogal hectisch voor het bedrijf Code Blauw, dat hij twee jaar geleden begon samen met Rick Uyterwaal en Sjoerd Jansen. “We groeiden uit ons jasje en zijn nu met z'n achten op kantoor. Daarom verhuisden we naar een groter pand. Bovendien is het een mooie zichtlocatie aan de Plantagelaan 24a.”
De ondernemer ziet dat er veel vraag is naar marketing en strategisch gebruik van social media. “We bouwden aan de pijlers content en web, om ons nog meer te profileren.” Social media blijven toenemen in gebruik, ervaart Van den Brink. “Je ziet dat inmiddels iedereen op Facebook zit, van je oma tot de buurvrouw. De tendens is dat Instagram populairder wordt, terwijl Snapchat en Twitter steeds minder worden gebruikt.”
Toch zijn social media in zijn ogen niet de enige manier voor bedrijven om effectief te communiceren. “Je moet een volledig pakket bieden, zodat niemand meer om je heen kan. Maar er bestaat niet één formule. Het is per klant verschillend. Dat is altijd aftasten. Klanten worden steeds kritischer, dus moet je alles goed verzorgen en aansluiten bij de laatste trends.”
Sinds 1 januari dit jaar is Van den Brink centrummarketeer van Barneveld. “Evemenenten als de Rode Loper Dag en Candlelight Shopping zijn gevestigde namen. Die behouden we, maar we gaan wel uitbreiden, zoals met een vuurspuwer bij Candlelight. Verder zijn we zeer actief met social media. Daarop delen we al het nieuws en de acties van Barneveldse centrumondernemers.” 

Transport
Spyder Koeriers en Transport in Voorthuizen heeft een goed jaar gedraaid. Het koeriersbedrijf heeft zich gespecialiseerd in sneltransport en is werkzaam door heel Europa. Eigenaren Gijs Petersen en Michiel van Maanen lichten toe: “Ophalen en direct aanleveren, zonder dat er tijd verloren gaat. We vervoeren veel breekbare goederen, zoals vitrines, kunst en onderdelen van machines. Steeds vaker zijn dit opdrachten waarbij spoed is geboden.”

Het koeriersbedrijf, gevestigd aan de Baron van Nagellstraat 53, bestaat nu veertien jaar en is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf waar dagelijks ongeveer tien personen werkzaam zijn. “Hierbij reken ik ook enkele oproepkrachten. Juist vanwege de spoedklussen is het belangrijk voor ons om ook op deze flexibele mensen te kunnen rekenen. Als er nu een opdracht binnenkomt, kan het zo zijn dat er over tien minuten een auto naar Madrid rijdt. Met een klein onderdeel in een envelop of juist een grote machine.”
Toekomstplannen zijn er volop. De tendens is dat Spyder steeds vaker grote ladingen vervoert. In 2018 breidt het bedrijf het wagenpark dan ook uit met vrachtwagens, naast de busjes en aanhangers die nu al in gebruik zijn. “Ook gaan we volgend jaar nog meer automatiseren, met behulp van een nieuw transportmanagementsysteem.”

Retail
Voor Remco van der Veer is 2017 een bijzonder jaar, omdat hij sinds een half jaar meewerkt in de bakkerij van zijn ouders aan de Pastoor Gowthorpestraat 81. ’Dat bevalt heel goed, al is het iets heel anders dan telecom, de tak van sport die ik voorheen deed. Juist in de bakkerij kan ik mijn kennis benutten. Voor speciaalzaken is online nog veel te halen. Ik heb ook vijf jaar websites gebouwd en vanuit die kennis wil ik vernieuwing doorvoeren.”
Van der Veer behoort sinds 1990 tot de 'Echte Bakkers'. “Als je bent aangesloten bij dit gilde word je meermaals per jaar uitgebreid gekeurd, want je moet aan strenge eisen voldoen.”
Het is de bedoeling dat klanten ook brood gaan bestellen via de website. “Maar ik geloof dat dit alleen kan werken in combinatie met een uitstekende bezorgservice. Zodat mensen 's ochtends vers brood aan de deur krijgen.”
Er is veel vergrijzing in de bakkersector, weet Remco. Toch denkt hij dat er over twintig jaar nog steeds bakkers bestaan. “We proberen ons te onderscheiden met speciale broden en streekproducten. Daarom zie ik de supermarkt niet als concurrent. Misschien kun je er zelfs wel mee samenwerken.”
Van der Veer hoopt dat Barneveld kans ziet om gratis parkeren mogelijk te maken in het centrum. Bovendien denkt hij dat mensen nog steeds de producten in willen zien en proeven en de winkel willen beleven.

Bouwsector
Henk van de Kolk is directeur van Bouwbedrijf van de Kolk. Het bedrijf gaat verhuizen vanuit het centrum van Garderen naar de rand aan de Koningsweg. “Daar hebben we meer ruimte. De voorbereidingen hebben jaren in beslag genomen. Het wordt een mooi gebouw.”

Het is volgens Van de Kolk niet het directe bewijs dat het in de bouwwereld - na de crisis - weer fantastisch gaat. “Dat lijkt zo. De bouw heeft behoorlijk last van naweeën. De bedrijven zijn fors gekrompen door de crisis, waardoor je nu echt een gebrek hebt aan capaciteit, tekort aan materialen, oplopende leeftijden van werknemers en gebrek aan vakmensen.”
Dit heeft tot gevolg dat iedereen pas op de plaats moet maken en dat een bedrijf het werk met eigen mensen waar moet maken. “Het is niet ernstig, maar je staat wel voor nieuwe uitdagingen.”
Van de Kolk wil zijn bedrijf in 2018 in omvang beheersbaar houden. “Groei is geen doel op zich.” Hij vraagt zich verder af of de snelle stijging van de huizenprijzen tegenwoordig wel zo gunstig is voor de bouwwereld. “Want als de rente gaat stijgen, belanden we zo weer in de volgende crisis. Misschien moeten we niet somber zijn, want er gebeurt ook weer genoeg. Maar het is nog geen gelopen race...”

Toerisme
Eric van Ommen is eigenaar van Vakantiepark Ackersate aan de Harremaatweg in Voorthuizen. Hij ervaart dat het toerisme aantrekt, terwijl hij ervan overtuigd is dat een bedrijf wel moet voldoen aan de eisen van deze tijd. “Doe je niet mee, dan zul je vroeg of laat afhaken.” Tegelijkertijd beseft hij het voordeel van de strategische ligging van zijn park, vlakbij Zeumeren en met de Veluwe als zijn achtertuin.
Voor Ackersate werd in 2017 een nieuw terrein in gebruik genomen, waar moderne vakantievilla's verrezen. Op dit moment wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het terrein aan de zuidkant, goed voor 65 campingplaatsen/verhuureenheden. “Met deze uitbreiding proberen we een andere doelgroep aan te boren”, licht Van Ommen toe.
Wat betreft de voorzieningen wordt er deze winter nog aan de weg getimmerd voor een buitenbad met een stroomversnelling, massagewand en kleuterbad, naast het huidige binnenzwembad. “Dit wordt een mooi recreatief gebied met een trampolinepark, een tumblingbaan, een waterspeelplaats, een midgetgolfbaan en beachtafeltennistafels. We mikken op meer dagbezoek, verjaardagspartijtjes en familiedagen.”