De telefoon van Piet van de Beek trekt zijn aandacht. Op De Briellaerd is een onbekende truck gesignaleerd die al enige tijd geparkeerd staat. De WhatsApp-groep van chauffeurs is in opperste staat van paraatheid. Het is één van de simpele oplossingen die het vrachtwagenparkeerprobleem op De Briellaerd vrijwel heeft opgelost.

Tien jaar geleden was De Briellaerd door tegenvallende grondverkoop het zorgenkindje van de gemeente Barneveld. Anno 2019 is het een bloeiend bedrijventerrein dat geldt als uitvalsbasis voor een kleine 200 bedrijven. Op dit moment wordt ook het laatste deel van het terrein ontwikkeld, waarna het volledige bedrijvenpark bebouwd zal zijn. En dat met een bezettingsgraad van bijna 100 procent. Met zoveel bedrijvigheid op een relatief klein oppervlak is het van groot belang om de onderlinge communicatielijnen open te houden. En dat is precies waar ondernemersvereniging De Briellaerd om de hoek komt kijken. Gezamenlijk richten de leden zich op actuele thema’s die hen allen raken, zoals veiligheid, promotie, uitbreidingsmogelijkheden en belastingen.

“Met name naar de invoering van de BIZ kijken we reikhalzend uit”, vertelt voorzitter Piet van de Beek, die wordt bijgestaan door bestuursleden Evan van Doornik, Gerrit Boone en Jaap van Beek. “Vanuit dit investeringsfonds, gerund door Stichting BIZ De Briellaerd, wordt straks geïnvesteerd in zaken als veiligheid, energiebesparende maatregelen, groenonderhoud en de promotie van ons bedrijvenpark. Momenteel is de stichting nog bezig met het concretiseren van de bestedingsplannen, maar we verwachten deze zomer de eerste resultaten.”

Verkeer blijft een thema op De Briellaerd. “Er is een grote behoefte aan toeritdosering, want wie rond 17:00 uur de A30 probeert te bereiken komt in de file terecht. Maar ook parkeren heeft de aandacht”, vertelt Evan van Doornik. “Bijzonder aan De Briellaerd is dat er relatief veel kleinere bedrijven gevestigd zijn, soms met maar enkele tientallen vierkante meters bedrijfsoppervlak. Dat zegt echter niets over het aantal bezoekers dat een bedrijf trekt of het aantal medewerkers dat dagelijks met de auto naar kantoor komt. Om de situatie voor iedereen werkbaar te houden zijn er strenge afspraken gemaakt. De WhatsApp-groep – waarin een chauffeursdelegatie zit, samen met de ondernemersvereniging en de gemeente – is daar onderdeel van. De groep werkt als een soort buurtapp en heeft het truckparkeerprobleem al praktisch opgelost. Omdat de leden onze ogen en oren zijn, is ook de veiligheid enorm verbeterd. Door korte lijnen met de gemeente kan er snel worden ingegrepen, waar nodig met boetes. De groep is erg actief. Logisch, want als jij je netjes aan de regels houdt, is het enorm storend als een onbekende die aan zijn laars lapt.”

Veel problemen worden onderling opgelost, vertelt Van Doornik: “Zo liep het aantal reclameborden langs de Plantagelaan wat uit de hand, waarna is besloten om uitsluitend gevelreclame te plaatsen.” Het zijn kleine issues, beaamt Van de Beek. “We zijn een jong bedrijventerrein, dus qua infrastructuur, veiligheid en (groen)onderhoud is de boel netjes op orde. De jaarlijkse schouw is meer formaliteit dan noodzaak. Op wat gebroken stoeptegels en falende straatlantaarns na vond de afvaardiging van gemeente, politie en brandweer niets noemenswaardigs. Ook het aantal inbraken is, door de goede camerabewaking, historisch laag.” Dat biedt de ondernemersvereniging de mogelijkheid om te werken aan zaken als de verbinding tussen de bedrijven. “Vergaderen proberen we tot een minimum te beperken. Naast de algemene ledenvergadering organiseren we daarom een gezellige barbecue en twee borrels in combinatie met bedrijfsbezoeken. Kijk, de gemeentevertegenwoordiger meldt net dat iemand van handhaving aan de groepsapp wordt toegevoegd. Dat maakt de groep nog slagvaardiger!”

www.debriellaerd.com