Heb je als ondernemer een onderbuikgevoel dat je online advertentiebudget niet altijd effectief wordt ingezet? Dan geef ik je in deze column drie tips die je kunnen helpen om online effectiever te adverteren. 

1. Duidelijke strategie
Het is te allen tijde en los van de hoogte van je budget van belang om een strategie te hebben. Met een strategie weet je namelijk wat je wilt bereiken en hoe je het wilt bereiken. Dit is belangrijk, omdat het bepalend is voor de kanalen waarop je gaat adverteren en hoe je daarvoor betaalt (bijvoorbeeld per klik, view of lead). En mocht er zich voor je gevoel dan een ‘buitenkansje’ aandienen, is het wel handig om te weten of het in je strategie past. Zo voorkom je impulsieve handelingen en advertentiecampagnes waarvan je op voorhand had kunnen weten dat ze niet het gewenste resultaat zouden gaan behalen. 

2. Focus je op je doelgroep
Soms zijn bedrijven bang om klanten mis te lopen als ze zich op één groep richten. Het spreekwoordelijke ‘met hagel schieten’ is echter funest voor de effectiviteit van je budget. Focus je daarom op één doelgroep en benader deze doelgroep met je online marketing. Enkele targeting opties om focus aan te brengen zijn; geografie, leeftijd, geslacht, functie, opleidingsniveau, (oud)-werkgevers, interesses, maar ook specifieke sites en/of zoekwoorden (bijv. namen van concurrenten, vergelijkbare producten etc.).

3. Laat je persoonlijkheid zien
Het is bewezen dat consumenten liever zaken doen met mensen dan met bedrijven. Laat daarom de menselijke kant van je onderneming zien. Dit levert enerzijds een positieve beleving op, anderzijds staat het los van de hoogte van je budget. Daarnaast is het niet moeilijk: start gewoon met het toevoegen van de naam van de medewerker bij e-mails, chats en berichten op social media. Zorg ook voor een goede Over ons-pagina, met foto’s en eventueel een leuke persoonlijke touch.

Om te kijken hoe effectief jouw online marketing is, is het belangrijk om de resultaten te meten en bij te sturen. Met Google Analytics houd je je bezoekers bij en bekijk je op welke pagina’s ze blijven hangen en waar ze snel wegklikken. Zo heb je snel, en goedkoop, inzichtelijk wat voor jouw bedrijf werkt en wat niet, en kun je snel bijsturen.

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads. Hét internetbureau voor web development en online marketing. 

webleads.nl