1. Automatisering van marketing
Het buzzword van dit moment. Met marketing automation kun je méér en méér op het individu gericht communiceren (relevantie), zonder dat het handwerk oplevert (kosten). Dynamic pricing, chatbots, dynamische remarketing en e-mail automation zijn voorbeelden van deze opkomende vorm van marketing. Om gebruik te kunnen maken van marketing automation, moet je klanten verleiden om met simpele en laagdrempelige handelingen gegevens achter te laten. ‘Wil je meer informatie over dit product? Laat je e-mailadres achter, dan sturen we je aanvullende informatie’. Maak vervolgens allerlei doelgroepen aan van klanten die een handeling wel of juist niet hebben uitgevoerd en stuur elke doelgroep automatisch gerichte aanbiedingen of reclame-uitingen.

2. Meten = weten + AI
Artificial Intelligence (AI) is ook binnen online marketing bezig aan een opmars. Slimme algoritmes die gegevens verzamelen, daarvan leren en zelfstandig beslissingen nemen. Een mooi voorbeeld is het nieuwe format voor zoekadvertenties in Google Ads. Via Responsive Search Ads kun je tot wel vijftien verschillende koppen en vier verschillende beschrijvingen toevoegen. Google laat al deze koppen en beschrijvingen gevarieerd zien, wat leidt tot maar liefst 43.680 verschillende mogelijkheden aan advertenties. Testen maar! Zo kun je jouw marketingbudget nog efficiënter besteden in 2019!

3. Lange termijn
2019 is het moment om het verschil te maken voor nu en voor later: investeer via online marketing in de langetermijnrelatie met klanten. Denk daarnaast aan vindbaarheid door middel van eigen unieke en goede content (in beeld, tekst en video), naamsbekendheid en (online) mond-tot-mondreclame. Heb je in de toekomst even minder budget voor marketing? Dan profiteer je van deze langetermijninvestering. Meer weten over deze ontwikkelingen? Of kijken hoe jij de concurrentie in 2019 voorblijft? Neem contact met ons op!

Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads. Hét internetbureau voor web development en online marketing.

webleads.nl