Online overtuigen in drie lagen
Op je website probeer je klanten te overtuigen: ze moeten bij jou zijn! Maar hoe doe je dat nu slim en effectief? Met drie lagen waarin verschillende overtuigingsprincipes aan bod komen, vergroot je de overtuigingskracht van jouw website!
Laag 1: Opbouwen van een relatie In de eerste seconden dat je iemand ziet, heb je direct een mening klaar. Dat is online niet anders. Om een relatie op te bouwen, wil je vanaf het begin de juiste snaar raken. Dit doe je door het toepassen van sympathie en wederkerigheid. Sympathie pas je toe met een goed design, dat gerelateerd is aan wat de klant verwacht. Verkoop je schuren? Laat dan mooie sfeerbeelden en projecten zien. Ook wil je wederkerigheid verwerken. Je geeft hierbij iets weg voordat je iets terugkrijgt, bijvoorbeeld een mooie brochure of goede content die relevante vragen van je klant beantwoordt. Op deze manier heeft jouw potentiële klant de neiging om jouw gift terug te betalen, en zal men dus eerder met je in zee gaan.
Laag 2: Kweken van vertrouwen Deze laag draait om het wegnemen van onzekerheid. Dit doe je door middel van sociale bewijskracht en autoriteit. Bij sociale bewijskracht laat je zien dat andere mensen ook voor jouw bedrijf kiezen. Denk aan zaken als reviews (een grote hoeveelheid laat zien dat je al veel klanten hebt gehad) en projecten (deze soort schuur staat al op meerdere plekken en de klanten zijn tevreden). Autoriteit laat zien dat jij de specialist bent. Voeg bijvoorbeeld keurmerken toe van instituten en certificaten die zijn behaald. Of vermeld dat je al sinds ..... bestaat!
Laag 3: Motiveren tot een gewenste actie Heb je het vertrouwen: dan wil je de bezoeker motiveren om bijvoorbeeld een product te kopen of een dienst aan te vragen. Dit kun je doen door middel van bijvoorbeeld schaarste (wees er snel bij), urgentie (deze aanbieding loopt enkel vandaag nog) of het geven van rationele koopredenen. Deze redenen hoeven overigens niet per sé logisch te zijn. Je kunt het ook met humor aanvliegen: ‘Koop een Porsche, dan ben je sneller op je werk’.
Resultaat: een beter conversiepercentage Online overtuigen zorgt voor een beter conversiepercentage op jouw website. Wat jouw website ook aanbiedt en wat de conversiepunten ook zijn, door hier actief mee bezig te gaan, zorg je ervoor dat men beter en sneller vindt wat hij zoekt. En dat mondt weer uit in meer klanten voor jouw onderneming. Win-win! Wil je echt aan de slag met conversieoptimalisatie? Op onze website vind je een blog met 20 mooie tips!
Ben van Luttikhuizen is eigenaar van Webleads; hét internetbureau voor webdevelopment en online marketing.