BARNEVELD - Iederéén heeft wel medewerkers ‘met een gebruiksaanwijzing’, maar je zult er maar een stuk of tweehonderd hebben. En tóch een omzet draaien waar menig ondernemer jaloers op is. Het zijn er niet veel die het Wilma Gorissen van Ons Bedrijf na kunnen zeggen. Financieel is deze ‘bijzondere toko’ op De Valk zo gezond als een vis. En wat ze nog veel belangrijker vindt: het ‘tevredenheidsniveau’ is hoger dan het ooit geweest is.

Natuurlijk zijn Wilma Gorissen en magazijn- en vervoercoördinator Bert van Ginkel zo trots als een pauw op hoe de organisatie er nu voorstaat. Al zijn ze de laatsten die met de borst vooruit gaan zitten. Dat doet helemaal niemand bij Ons Bedrijf.  “Het klinkt misschien cliché, maar het zijn écht de mensen die het doen’’, vertelt Bert. “Kijk maar even naar deze mooie lijst aan de muur. Dat is typerend voor hoe het hier gaat. Enthousiasme en respect. Daar gaat het om.’’ “Uiteraard selecteer je daar je mensen ook op”, vult Wilma aan. “Stuk voor stuk professionals die het hart op de juiste plaats hebben en tot het gaatje gaan om het personeel (cliënten mag je niet zeggen) adequaat te begeleiden.”

Dat het medewerkersbestand complex is, is een understatement. “Weleens gewerkt met iemand die een verstandelijke beperking heeft én een verslavingsachtergrond én uit de reclassering komt? Dat komt echt voor hoor. En toch staan we er elke keer weer van versteld hoeveel moois deze mensen te bieden hebben. Hoeveel moois iederéén dus te bieden heeft.’’

Selectief op aanbod
Dat het zo goed gaat met Ons Bedrijf is iets om van de daken te schreeuwen en het helpt tegelijkertijd om de onderneming naar een steeds hoger niveau te tillen, legt Bert uit. “Het is een dynamiek die voor elke ondernemer opgaat. Naarmate je meer en meer orders krijgt, kan je er ook kritischer op worden. Dat betekent in ons geval dat we zeer selectief zijn op het werk dat we aannemen. Afwisseling is daarin hét criterium. Als onze mensen een paar dagen achter elkaar enveloppen hebben gevuld, dan is het leuk als er daarna weer een totaal andere klus op het programma staat.”

Ons Bedrijf is zeker niet alleen een zorgbedrijf, maar ook een super professionele onderneming waar geld verdiend wordt. Wilma: “Mensen die het bedrijf niet goed kennen denken dat we de zaak aan de praat houden door begeleidingsgelden, maar weinigen weten dat we daar beslist niet mee uit kunnen. Je merkt dat mensen daar toch vaak een verkeerd beeld van hebben.”

Zorg en aandacht
Corona bracht wat dat betreft het sluitende bewijs. “Bij de eerste lockdown was het nog zo dat ook onze mensen naar huis gestuurd werden. Dat terwijl we een aantal klussen in huis hadden gehaald waar behoorlijk druk op zat. In die periode hebben we dat opgelost met onze betaalde krachten. Niet dat ze het nog niet wisten, maar dan ondervind je aan den lijve dat het vier keer zo langzaam gaat als cliënten het werk doen. Het is echt niet makkelijk hoor om met deze doelgroep te werken. Ze hebben voortdurend zorg en aandacht nodig.”

Ons Bedrijf heeft klanten uit een breed spectrum van de markt. “En omdat we kritisch kunnen zijn, hebben we dus ook een zeer afwisselend aanbod aan producten. We leveren bijvoorbeeld aan bouwmarkten, maar ook aan dierenwinkels en reclamebureaus. Je kunt het zo gek niet bedenken of het kan geleverd worden. De ene dag staan we dozen terug te verpakken naar kleinere eenheden, de andere dag worden er blikken gestickerd of kerstpaketten samengesteld. En dan heb je het alleen nog maar over de montageafdeling. Ook onze hout- en metaalwerkplaats draait op volle toeren. En het leuke is dat we eigenlijk bijna alles in eigen beheer kunnen maken. Dat gaat van tuinhuizen en tuintafels tot buitenkeukens en schilderwerk.’’

Leger vrijwilligers
Trots zijn ze bij Ons Bedrijf niet alleen op het 35-koppige professionele team in de begeleiding en op de administratie. Eer komt ook toe aan het leger vrijwilligers dat dagelijks de handen uit de mouwen steekt. Wilma: “Ook dat zijn er inmiddels meer dan vijftig. Pensionado’s bijvoorbeeld die de geraniums na een jaartje thuis zitten wel gezien hebben. Als ze hier eenmaal van de sfeer geproefd hebben, willen ze al heel snel meer uren ‘werken’ dan er afgesproken was. We zijn zelf verantwoordelijk voor het vervoer van onze werknemers van en naar huis. Dat houdt in dat we 9-persoonsbusjes hebben rijden, die stuk voor stuk bemand worden door vrijwilligers. We hebben er zelfs één van tachtig jaar oud.’’

Impact van corona
Corona had ook in Ons Bedrijf een behoorlijke impact. Wilma: “Gelukkig is ons werk bij de tweede lockdown ingedeeld in de categorie ‘essentieel’ met als gevolg dat we ‘gewoon’ verder konden.” Al staat dat ‘gewoon’ wel tussen dikke aanhalingstekens. Bert: “Ook wij hebben te maken met mensen die als gevolg van een test of een besmetting in quarantaine moesten, en ook de 1,5 meter-regel had voor ons flinke gevolgen. Sommige opdrachten kan je domweg niet doen. We werken vaak met ‘straatjes’ van mensen die allemaal hun eigen handeling verrichten. Maar normaal gesproken zitten ze dan aardig dicht op elkaar. Dat is afgelopen en je moet nu verspreid over de ruimte je werk proberen te doen. Echt niet altijd eenvoudig.’’

Het staat buiten kijf dat Wilma en haar team het nieuwe jaar optimistisch tegemoet zien. Nog verder groeien in professionaliteit én nog meer mensen helpen om een leuke baan te vinden waar ze elke dag met plezier naartoe gaan. En natuurlijk de mooie productie in stand houden en daar waar mogelijk uitbreiden. “Kijk, normaal gesproken zou je in een artikel als dit ondernemers oproepen om mooie klussen aan te brengen. Maar het is momenteel zo druk dat we het niet al te hard van de daken schreeuwen. Gewoon omdat we eigenlijk aan alle kanten rammetje vol zitten. Dat is echt wel een luxeprobleem he...’

www.onsbedrijfbarneveld.nl