Ontdek in 4 stappen jouw merkkarakter (column)
Draag je jouw merkkaraker slim uit? Dan zijn klanten bereid om meer te betalen voor je product of dienst. Hoogste tijd dus om te ontdekken wat het merkkarakter van jouw bedrijf is.
1. Vraag de juiste personen
Wie kan er beter over jouw bedrijf vertellen dan jijzelf? En, wat dacht je van een trouwe medewerker? Of een goede klant? Nog spannender: een klant die weggelopen is. We willen een gevarieerd beeld van je bedrijf krijgen, dus steek je licht op bij een grote en diverse groep betrokkenen.
2. Stel de juiste vragen
Het gevaar zit hem in de antwoorden. Want we willen geen sociaal wenselijke antwoorden horen. We willen ook niet dat de antwoorden gestuurd worden door vooroordelen of dat er naar een wenselijk karakter toegepraat wordt. Een goede vraag zou zijn: Hoe reageert het bedrijf als er een deadline overschreden is? In een noodsituatie reageer je vaak vanuit je basiskarakter. Of deze vraag: Om welke eigenschap zou je het bedrijf aanbevelen?
3. Kies het karakter dat past
Welke karakters zijn er eigenlijk? Het model dat we aanhouden onderscheidt de Hartelijke, Levenslustige, Avonturier, Leider, Regisseur, Specialist, Beschermer en Verzorger. Sommige van deze karakters zijn extravert en andere introvert. Je kunt ze ook verdelen in mensgericht en productgericht. Voor de duidelijkheid; er is geen goed of fout. Elk karakter heeft zijn eigen unieke eigenschappen. Uit het onderzoek blijkt welk karakter het beste jouw merk omschrijft. Dit karakter wordt de leidraad die jou gaat helpen om een consistent merk te bouwen. Je leest meer over de karakters in ons online magazine.
4. Toon karakter
Uiteindelijk gaat het erom hoe de klant jouw merk ervaart. Dus dat is het doel waaraan we moeten werken. Elk klantcontact moet consistent zijn met je karakter. Denk dan niet alleen aan reclame-uitingen maar ook aan de monteur die langskomt en de factuur die op de mat valt. Hoe beter jij je merk positioneert, hoe sneller klanten je gaan waarderen om wie je bent.
Het resultaat? Je klanten worden uiteindelijk fans. En dat is het beste wat een merk kan overkomen.
Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk. Sinds 2006 werkt hij met zijn creatieve team aan merkbaar resultaat voor bedrijven met ambitie. Lees onze online magazines voor meer merkwaardigheden.
www.mooimerk.com/online-magazine