Met acht digitale reclamemasten met elf ledschermen op zeer prominente plekken langs de Nederlands snelwegen, scheelt het niet veel of mediabedrijf OOHA Media doet mee met de grote jongens. Recent zette de Barneveldse speler de puntjes op de i door ook de mast langs de A30 (waar het allemaal mee begon) te voorzien van een digitaal scherm.

Digitaal is de toekomst. Een mast beklimmen om er vervolgens een nieuw reclamedoek in te sjorren is allang niet meer van deze tijd. “Maar gezien alle investeringen die we in de rest van het land hebben gedaan, was het er nog niet eerder van gekomen”, legt directeur Kim van den Broek uit. Hij is trots dat nu ook dit paradepaardje weer helemaal bij de tijd is. De voordelen van een digitale snelwegmast laten zich makkelijk raden. Je kunt snel van boodschap wisselen. Binnen één campagne kan je verschillende beelden gebruiken. En blijkt een reclameboodschap toch niet de uitwerking te hebben die je voor ogen had, dan kun je tijdig ingrijpen.

Niet op zondag
Een ander opmerkelijk voordeel is dat adverteerders die er niet op zondag op willen staan nu ook gebruik kunnen maken van het medium. “Eenvoudigweg door de boodschap op zaterdagavond uit te zetten en op maandag weer aan. Door de mast te digitaliseren is het potentieel dus op verschillende manieren vergroot.”

OOHA Media begon als spontane actie van de Barneveldse ondernemers Joop Koot (Gelderse Caravan Centrale) en zijn buurman Rudi Hooijer (HORA). Ze hadden een strook grond op De Briellaerd en richtten er een mast op om te onderzoeken wat dat zou opleveren. Van den Broek: “Ze kwamen er al snel achter dat de wereld van de snelwegreclame een netwerk is waar je flink energie in moet steken. Vandaar dat er een salesteam op poten werd gezet.”

Meeste spreiding
OOHA Media is anno 2019 een serieuze speler in de snelwegreclame. “Sterker nog, we mogen ons de aanbieder met de grootste landelijke spreiding noemen. Onze masten staan niet alleen in het westen en het oosten van het land, maar sinds kort ook in het noorden (Emmeloord) en het zuiden. Kijk, er zijn aanbieders met veel meer masten, maar wij gaan niet voor kwantiteit, maar voor kwaliteit. Er dienen zich door het jaar heen tal van locaties aan, maar die kunnen lang niet altijd de toets van onze kwaliteitseisen doorstaan. Groei is dus geen doel op zich. Als we er een mast bij nemen, dan moet het een mast zijn waarmee we onze opdrachtgevers optimaal kunnen bedienen.”

Ook voor lokale en regionale adverteerders is snelwegreclame in trek. “We zien dat lokale bedrijven zowel ruimte inkopen op de A30-mast als op de mast langs de A1 bij Terschuur. Beide locaties bieden een uitgelezen kans op zichtbaarheid. Ons scherm bij Terschuur is één van de bestlopende schermen in ons portfolio. Omdat hij zo dicht op de snelweg staat is de attentiewaarde ervan erg hoog. En als je dat combineert met de mast op de A30, dan heb je al met al een hoog bereik.”

Ontwikkeling
Voorlopig blijft de markt voor deze manier van reclame maken in ontwikkeling, vervolgt Van den Broek. Digitale masten bieden tal van mogelijkheden die steeds vaker benut worden door bedrijven. Zo zie je dat bedrijven nu heel specifiek kunnen gaan inkopen. Door alleen in de vroege ochtend te adverteren, omdat ze bijvoorbeeld bouwvakkers willen bereiken of juist alleen in het weekend omdat ze willen dat hun boodschap met name gezien wordt door jonge gezinnen die op pad gaan. Je kunt zelfs inkopen op weersomstandigheden of filemomenten. De digitalisering van de schermen biedt een wereld aan mogelijkheden.”

www.oohamedia.com