BARNEVELD - Naweeën van corona, de oorlog in Oekraïne, inflatie en energieprijzen die door het plafond gaan. 2022 was me het jaartje wel. Business in Barneveld vroeg aan vier ondernemers hoe het hen vergaan is én hoe ze het nieuwe jaar tegemoet treden.

 

Mischa Donkervoort, chef-kok bij Restaurant ‘t Herdertje

“Na corona waren we net als iedereen blij dat we weer volle bak en zonder beperkende regels aan de gang konden. Die euforie sloeg in het afgelopen jaar snel om. Op 24 augustus, midden in het toeristenseizoen, brak er brand uit in de keuken. Aanvankelijk leek de schade enigszins mee te vallen. Maar het plafond van de keuken en het dak bleken dusdanig aangetast dat het er helemaal uit moest. Dat betekende ook dat al het leidingwerk en elektra vervangen moest worden.”

“Kijk, het runnen van een restaurant kost normaal gesproken al bloed, zweet en tranen. Corona is een domper geweest voor iedereen. Toen we zonder beperkende regels open mochten dit jaar, was voor de klant niks te gek. Een tijd dus waarin ook ‘t Herdertje uitstekend draaide. Zo'n brand gooit dan letterlijk roet in het eten. Je moet weer dicht en het levert enorm veel stress op. Ook hoe je het verzekeringstechnisch allemaal geregeld krijgt. Ik ben niet van het opgeven, maar je kunt gerust zeggen dat de moed me wel in de schoenen zonk.”

“Gelukkig is er in Voorthuizen veel saamhorigheid, zeker onder de collega's in de horeca. We kennen elkaar goed en niemand is te beroerd om de ander een helpende hand toe te steken. We hebben ons enorm gesteund gevoeld. De brand noodzaakte ons ertoe om de deuren voor een langere periode te sluiten. Los van de brand stond de vervanging van alle keukenapparatuur al op de planning. We hebben besloten om die investering die eigenlijk nog wel twee jaar op zich kon laten wachten naar voren te halen. Dat betekent dat we dit jaar gesloten blijven en in januari weer van start gaan. Vanuit een compleet vernieuwde keuken dus, waar ik me ook wel weer op kan verheugen.”

”Wat het nieuwe jaar brengt? We gaan het zien. Na corona hadden mensen budget genoeg om veel te besteden in de horeca. Hoe dat nu verder gaat met de stijgende inflatie? Ik verwacht wel dat het iets rustiger gaat worden. Het blijft zo dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. We gaan het meemaken!”




Daan Morren, directeur Tosch Automatisering & Security

“De ICT-branche is een branche waarin je steeds verder moet groeien wil je bijblijven. Nieuwe technieken volgen elkaar in een snel tempo op. Dat geldt voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Doordat het werken in de cloud zo'n enorme vlucht heeft gemaakt, lijkt alles steeds makkelijker te zijn geworden. Dat is ook zo, maar tegelijkertijd zie je dat het belang om grip te hebben op je beveiliging steeds belangrijker wordt.”

“Een hoogtepunt  van 2022 is dat we Microsoft Solutions Partner zijn gebleven. Dat is bijzonder, omdat Microsoft flink gesnoeid heeft in het aantal partners. Ik ken de getallen niet precies, maar door het nieuwe partnerprogramma waarin partners aan nieuwe eisen moesten voldoen, raken meer dan 75 procent van de bedrijven deze certificering kwijt. Toen in november bleek dat we alle punten binnen hadden voor dit programma, hebben we wel even een feestje gevierd.”

“Tosch is hard gegroeid in de afgelopen jaren en dat heeft ook alles te maken met de verhuizing naar bedrijventerrein Harselaar. We zijn daardoor zó zichtbaar geworden. Ik had nooit gedacht dat een verhuizing zo veel zou doen met je business. Het heeft ons veel nieuwe klanten gebracht, maar we zijn daardoor ook aantrekkelijker geworden op de arbeidsmarkt. Want het is en blijft een uitdaging om mensen te blijven vinden.”

“Dat we in het afgelopen jaar een nieuwe BV hebben mogen oprichten was ook een hoogtepunt. Tosch Data Solutions is een onderneming waarin we ondernemers helpen om het maximale uit hun data te halen. Bedrijven hebben veel pakketten waarmee ze hun processen sturen. Door de data uit deze pakketten te analyseren, helpen we klanten om er meer mee te doen.”

“Hoewel het in de ICT veel om cijfertjes en data draait, blijft het mensenwerk. Daarom heb ik me ook tot persoonlijk doel gesteld om me echt op de mensen te focussen. Ik ga tijd zoeken om naast ons personeel te staan, tijd te nemen voor hen, in gesprek te gaan en zo een plek te creëren waar mensen het fijn hebben. Dat brengt me tegelijk bij het dieptepunt van het afgelopen jaar. We hebben best een heel aantal verdrietige privé-situaties meegemaakt. Als die gebeuren is het niet business as usual, maar dan wil je er echt met elkaar voor iemand zijn.”