Tijd en focus is tegenwoordig misschien wel ons meest schaarse goed. Jouw potentiële klant is er zuinig op. Houd hier rekening mee en help hem in plaats van dat je hem verward achterlaat. Eén van de manieren om dit te doen is de blinddoektest. Doorstaat jouw website 'm?

Stel: jouw ideale websitebezoeker zit geblinddoekt achter z'n laptop. Vanaf het moment dat je de blinddoek verwijdert heeft hij 7 seconden de tijd. Krijgt hij een volledig beeld van wat jouw bedrijf doet? Welke producten je verkoopt of welke dienst je aanbiedt?

Grote kans van niet. Want zelfs de grootste organisaties maken zich hier schuldig aan. Daarom vandaag 4 tips voor het bij de hand nemen van jouw websitebezoeker.

1. Een foto zegt meer dan duizend woorden
Gebruik duidelijke fotografie om bezoekers op weg te helpen. Niet voor niets zie je op de website van NS direct een trein in beeld en bij Schiphol een vertrekgate. Met duidelijke foto's geef je jouw bezoeker direct een duwtje in de goede richting. Blijf weg van algemene stockfoto's. Investeer juist in verhelderende, unieke beelden.

2. Zet de toon met een duidelijke titel in je header
Vaak gebruiken websites een grote H1-kop bij binnenkomst. Goed voor je vindbaarheid als je hier keywords in verwerkt en fijn voor de gebruiker als je hem concreet maakt. Kies hier dus niet voor fancy slogans of inwisselbare marketingkreten. Ga voor je belangrijkste keywords: om Google én de klant te helpen.

3. Neem je klant bij de hand: gebruik call-to-action buttons
Je websitebezoeker neemt de moeite naar je website te komen. Laat je website geen doodlopende weg worden. Zorg voor grote buttons, bij voorkeur in contrasterende kleuren zodat ze opvallen. Leid je bezoeker naar de belangrijkste diensten of vervolgpagina's.

4. Het fundament van je website: een logische hoofdnavigatie
Je websitestructuur is van essentieel belang. Opnieuw voor Google én de gebruiker. Zorg voor een hoofdnavigatie die klanten snel bij de gewenste pagina laat uitkomen. Denk kritisch na over de interne linkstructuur: hoe zijn pagina's met elkaar verbonden? Toon eerst je oplossingen voor het probleem van de klant. Pas daarna kijk je naar informatie over jezelf. Verwerk dat soort pagina's in een secundair menu en niet in de hoofdnavigatie.

Dit is de absolute basis, maar er is nog zoveel meer. Een sterke domeinnaam, een concreet logo of een beschrijvende tagline onder je logo. Hierover en over andere business development strategieën praat ik je graag 1-op-1 bij. Laten we sparren!

Jason Wu (06 - 17 90 64 08) is online marketing consultant bij NeoSEM. Dagelijks helpt hij ondernemers meer uit hun webshop of website te halen.

www.neosem.nl