Is marketing bij jullie in het bedrijf een ondergeschoven kindje? Met deze 6 tips weet je zeker dat je niets vergeet. Lees vooral de laatste tip!

1. Eerst richten, dan schieten
Voordat je begint is het handig om je eerst af te vragen: wat wil ik bereiken met al mijn communicatie-uitingen? Omschrijf je doel bijvoorbeeld als volgt: Aan het eind van 2018 wil ik dat er een x-aantal offerteaanvragen is gedaan via de website. Vanuit dit doel bepaal je wat je nodig hebt om dit te bereiken.

2. Eindelijk orde in je uitstraling
Zwerven er bij jou ook verschillende logovarianten rond? Werk aan de winkel! Het is belangrijk om consistent te zijn. Zo voorkom je verwarring bij je doelgroep over wat jij wilt uitstralen. Een huisstijlhandboek met duidelijke richtlijnen over het gebruik van je naam, logo en beeldmateriaal kan je hierbij helpen. Verplichte kost voor collega’s, signmakers en je dealernetwerk.

3. Je website op orde
Je website is de spil van je marketing. Veel contactmomenten met je doelgroep zullen ertoe leiden dat men je website bezoekt. We hebben het serieus meegemaakt: een grote vacature-campagne waarover op de website niets te vinden is. Dat kan echt niet. Zorg dus dat je website op orde is.

4. Inhoud: tekst, foto en video
Een nieuw project opgeleverd, fijn! Foto’s maken en op internet zetten? Geen collega die er tijd voor heeft. Herkenbaar? Dit is de snelste manier om je website of Facebooktijdlijn te laten verouderen. Zorg dat je verse content hebt om te gebruiken in online en offline marketingmateriaal.

5. Proactieve marketing
Je zult mensen actief moeten benaderen om bekendheid te creëren. Denk aan een mailing, social media, adverteren, Google-campagne, et cetera.??6. Je bent nooit klaar met marketing?Nu komt het belangrijkste: ontwikkelen! Bovenstaande acties leveren pas echt wat op als je er na de uitvoering gestructureerd mee verder gaat. Reserveer dus periodiek tijd en budget voor marketing. Het resultaat? Marketing die continu wat oplevert. We helpen je graag!

Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk. Sinds 2006 werkt hij met zijn team aan merkbaar resultaat voor bedrijven uit de regio.

www.mooimerk.com