Printen 'uit'? Dacht het niet…
Internetgoeroes roepen al jaren dat print ‘uit’ is, maar daar willen ze bij DSB Printservice niets van weten. Sterker nog: recent verhuisde het vierkoppige familiebedrijf hun ‘onderneming-aan-huis’ vanuit de garage naar een groot en modern pand aan de Bellstraat op De Valk. Hier draait de nieuwste printapparatuur op volle toeren. “Voor de print op maat voorspel ik de komende jaren alleen maar groei.”
De garage aan de Gallileistraat werd vele malen te klein voor de omvangrijke printopdrachten die dagelijks richting DSB Printservice gaan. Nu ze een nieuwe stek hebben gevonden mag het bijna geen toeval heten dat de straatnaam wéér een uitvinder vertegenwoordigt. Mark glimlacht: “Inderdaad. Als je in deze markt stil blijft staan en niets nieuws doet, heb je het moeilijk. Daarom zijn we jaren geleden al gestart met gepersonaliseerd drukwerk. Niet voor niets is onze slogan ‘persoonlijker kunnen we het niet printen.’”
Slimme databases
DSB maakt gebruik van slimme databases die het mogelijk maken om een mailing te sturen naar duizend klanten tegelijk, maar ze er wel allemaal verschillend uit te laten zien. Bijvoorbeeld met de voor- en achternaam van de geadresseerde of zelfs met een leuke foto van het bedrijfspand van de klant. Mark: “We kunnen niet alleen met verschillende naw-gegevens werken; we kunnen de berichten ook heel specifiek afstemmen op de interesses van de ontvanger.”
DSB is een familiebedrijf pur sang. Dat is goed teamspirit én het is de reden dat de medewerkers vaak tot het gaatje gaan voor hun klanten. Niet zelden wordt er een nachtje doorgewerkt om een onmogelijk lijkende printopdracht te realiseren, vertelt Chantal Pieper, de vriendin van Mark en Riet's zoon Lewis. “We beschouwen dit werk eigenlijk als een hobby’’, verduidelijkt ze. “Dus wij kijken niet op een paar uur meer of minder die we in een opdracht steken. Uitproberen, knippen, plakken. Een ander zou ons misschien voor gek verklaren, maar wij hebben er lol in en beschouwen die extra tijd en energie gewoon als leergeld. Eigenlijk kijken we altijd of een opdracht leuker kan dan de opdrachtgever zelf had bedacht. Laatst kwam er bijvoorbeeld een makelaar die 250 miniverhuisdozen wilde laten drukken, om uit te delen aan klanten die bij hem een huis hadden gekocht. Waarom doe je dat niet veel persoonlijker, vroegen we hem. Compleet met het huis erop, en de naam van de klant. Dan print je ze één voor één, maar heb je écht wat unieks.”
Stap voorwaarts
De nieuwe werkomgeving aan de Bellstraat is een flinke stap voorwaarts in de verdere professionalisering voor het team van DSB Printservice. De maandelijkse opdrachtenaantallen stijgen explosief, nu steeds meer reclamebureaus, kerkelijke organisaties en tal van andere bedrijven uit het hele land hen weten te vinden, vertelt Chantal. Samen met haar schoonouders Mark en Riet en haar partner Lewis heeft ze de dagelijkse leiding over de onderneming.
“Het was dan ook hoog tijd dat we onze uitstraling richting onze klantenkring gingen veranderen. De kwaliteit die we leverden was uitstekend, maar klanten ontvangen was er nooit bij. Dat doe je niet zo makkelijk in een garage. Ik weet nog dat een klant onverwachts zijn bestelling kwam ophalen. We zagen hem in zijn Porsche langsrijden en zoekend rondkijken. En nog eens. En nog eens. Hij kon zich namelijk niet voorstellen dat we op zo’n locatie zaten. Toen hij binnenkwam moest hij lachen en vertelde hij dat hij zelf ook zo begonnen was. De keer daarop kwam hij gewoon in zijn normale kloffie en had hij klompen aan. Deze keer pakte het dus prima uit, maar we zijn heel trots dat we onze klanten nu in een mooi, representatief pand kunnen ontvangen.”
Speciaal drukwerk
Snelheid en persoonlijk contact zijn belangrijk, maar doorslaggevend is dat DSB Printservice de kennis en techniek in huis heeft om het meest gespecialiseerde printwerk te realiseren. “Denk bijvoorbeeld aan bouwtekeningen die gedigitaliseerd, vervolgens geprint en op een bepaalde manier gevouwen moeten worden. Of de meest uiteenlopende bonbondoosjes, of menukaarten van weersbestendig polyester. Je kunt het zo gek niet bedenken of we kunnen het printen.”
Alle printwerk is mogelijk, maar het team van DSB beschouwt zichzelf vooral als een specialist op het gebied van Variabele Data Printing. “Bij het printen van communicatie-uitingen maken we gebruik van databasegegevens. Hierin kun je bijvoorbeeld naam, geboortedatum en adresgegevens verwerken. Maar ook unieke codes zoals barcodes of producten die de klant in het verleden heeft gekocht. Zo kun je de klant supergericht én persoonlijk benaderen, maar het wordt pas echt leuk als je tekst en beeld gaat personaliseren. Dan krijgt de klant een boodschap die hem of haar écht interesseert.”
Attentiewaarde
Ondanks de toenemende digitalisering wordt er anno 2017 nog volop geprint, vertelt Mark. “Zeker voor het printen op maat, zoals wij dat hier voor negentig procent doen, voorspel ik voor de komende decennia alleen maar groei. En hoe persoonlijker iets is, hoe langer het wordt bewaard. Bij een goede klant van ons hebben we vorig jaar voor alle personeelsleden een doos bonbons laten bezorgen. Compleet met hun naam en natuurlijk écht lekkere chocolaatjes erin. Een jaar na dato staat het doosje bij de meeste mensen nog op het bureau. Zo is het met alle online of gedrukte mailings: hoe persoonlijker, hoe meer het opvalt. Onze klanten staan er versteld van hoe groot de respons is op een persoonlijke mailing ten opzichte van een eenheidsworst die je de deur uit doet. En daar zit precies onze toegevoegde waarde.”