In de vorige uitgave van Business in Barneveld heb ik geschreven over de enorme kostenbesparingen (tot wel 75%) van werken in de cloud. Daarover een volgende keer meer. Dit keer ga ik nog wat dieper in op procesefficiency. Is dat nou echt zo’n wondermiddel?

Laten we er geen doekjes om winden: ook uw bedrijf wil winst maken. En we weten allemaal dat het daarbij gaat om (hogere) omzet en (lagere) kosten. De cloud en procesefficiency zijn beide geen eenvoudig wondermiddeltje om dat te bereiken, maar dragen er wel in belangrijke mate in bij.
De cloud, omdat het een enorme kostenreductie kan opleveren die ook nog eens gepaard gaat met grotere veiligheid en betere beschikbaarheid van uw gegevens. Procesefficiency, omdat het met integriteit, verantwoordelijkheid en discipline als belangrijkste normen en waarden uw mensen helpt om bij te dragen aan een succesvoller bedrijf.

Maar hoe dan? Elke bedrijf heeft feitelijk twee kanten. Het ene is de interne organisatie, waar het draait om mensen die elk binnen hun verantwoordelijkheid deelnemen aan processen. Controle, aanspreekcultuur, vertrouwen en dus communicatie zijn de voornaamste pijlers. Het andere gezicht is het klantdomein. Daar spelen zaken als customer intimacy (imago, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, sales en communicatie), customer care (voorzieningen, service en after sales) en assortiment (aanbod, beschikbaarheid en kwaliteit) de hoofdrol.
Welnu, procesefficiency in de dienstverlening betekent: samenwerken aan een krachtige interne organisatie en bedrijfsbreed gedeelde, betrouwbare klantkennis. Wanneer uw interne bedrijfsprocessen en CRM op basis van integriteit, verantwoordelijkheid en discipline met elkaar worden geïntegreerd, krijgen efficiency en omzet beide een enorme boost.

Ik wil eindigen met twee voorbeelden:
Een e-mail terugvinden gestuurd door een collega die niet aanwezig is, is bijna overal zoeken naar een speld in een hooiberg. Door een centraal mailarchief te hanteren, waarbij elk mailtje tijdens het archiveren werd gelabeld aan een relatie, is de afwezigheid van een collega wegens ziekte, vakantie, of definitieve afwezigheid geen probleem.
Hoe vaak lezen we niet over een per ongeluk buiten de organisatie terechtgekomen interne communicatie? Wanneer interne en externe communicatie strikt gescheiden zijn in de techniek, kán zoiets niet voorkomen. Nee, procesefficiency is geen wondermiddel. Wanneer ook de dienstverlening er serieus werk van zou maken, ontstaat er echter wel een wonderlijk ander bedrijf.

Willem Massier is initiatiefnemer en eigenaar van de franchise organisatie Covide CRM en G4B (Google for Business) en te bereiken via willem.massier[at]covide.nl

covide.nl